آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۶
فرهنگ و هنر
۱۶

جان آپدایک با «تروریست»به لیست پرفروش ها راه یافت

تروریست عنوان پرفروش ترین رمان ماه جولای را به خود گرفت.

جان آپدایک نویسنده این اثر که طی این سال ها به عنوان یکی از وزنه های ادبی ادبیات داستانی امروز امریکا مطرح بود، این بار به لیست کتاب های پرفروش راه یافته است. در حالی که طی این سال ها رسم بر این بود که تنها رمان های به اصطلاح عامه پسند به این جدول ها راه می یافتند.

اما آپدایک این بار با همان زبان وزین و سبک و سیاق همیشگی دست به خلق جدیدترین اثرش زده است. اما شاید رمز موفقیت و فروش بالای این اثر به موضوع روزی است که او در این رمان انتخاب کرده است. آپدایک در «تروریست» به حکایت نگاه شکاک امریکایی پرداخته است.

احمد جوان 18 ساله عرب تباری که در ایالت نیوجرسی زندگی می کند و نگاه سنگین آدم های اطرافش او را به سمت و سوی دیگری می برد و او دست آخر اتهام ها را تبدیل به واقعیت می کند. آپدایک در گفت وگو با روزنامه |ث ة خ در این باره گفت: «مقوله تروریسم دلمشغولی اصلی همه ماست و تبدیل به یک تهدید شده است، تهدیدی که هر لحظه روی زندگی مان سایه انداخته است. صفحات روزنامه ها پر است از خبرهای ریز و درشتی که به این ماجراها اختصاص دارد و لازم می دانم که بی هیچ پنهانکاری بگویم سوژه اصلی این اثر را از اخبار روزنامه ها و واقعیت وام گرفته ام.

تروریست در حال حاضر با قیمت 17 دلار به فروش می رود و به چاپ چهارم رسیده است. این در حالی است که آپدایک پیش از این تنها در میان قشر خاصی از جامعه کتابخوان که اغلب به سمت ادبیات جدی گرایش داشتند مطرح بود. اما این بار او با رمان تروریست به لیست کتاب های پرفروش راه یافته است.

«سه گانه خرگوش» مشهورترین رمان آپدایک است که با این وجود هرگز به فروش بالایی دست نیافت.