آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۱۷
خودرو
۱۶

قرارداد ال-90 ثابت کرد سرمایه گذاران خارجی به فضای اقتصادی ایران اطمینان دارند

نشریه اقتصادی مید، با اشاره به سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری شرکت رنوی فرانسه بر اساس قرارداد تولید ال-90 در ایران پذیرش این قرارداد توسط شرکت مذکور را حاکی از اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران خارجی به فضای اقتصادی ایران به رغم تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا در مورد مسائل هسته ای دانست.

به گزارش خبرگزاری «فارس» به نقل از نشریه اقتصادی مید، امضای قرارداد تولید سالانه 250 هزار دستگاه خودروی ال-90 در ایران میان شرکت رنوی فرانسه و شرکت توسعه صنعت اتومبیل ایران مهم ترین قرارداد منعقده در این کشور پس از طرح موضوع فعالیت های هسته ای و بالا گرفتن تنش ها میان تهران و واشنگتن در این خصوص است.

امضای این قرارداد که بر اساس آن شرکت رنوی فرانسه می بایست دو میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند از تحولات بسیار مثبت در عرصه اقتصاد ایران پس از طرح فعالیت های هسته ای این کشور بوده و حکایت از آن دارد که به رغم تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا سرمایه گذاران خارجی همچنان نسبت به فضای اقتصادی ایران اعتماد و اطمینان دارند.

مید، پیش بینی کرده است این قرارداد باعث ورود سرمایه گذاران خارجی بیشتر به ایران خواهد شد. بر اساس گزارش مید، قرارداد ال-90 از نظر شرایط خود یکی از سودمندترین قراردادهای منعقده برای ایران در حوزه صنعت است. صادرات 20درصد تولیدات ال-90 به خارج از ایران و همچنین تولید حداقل 50درصد از قطعات ال-90 در داخل ایران از جمله شرایط مطلوب ایران در این قرارداد است. در راستای اجرای این قرارداد تاکنون سفارش ساخت 600میلیون دلار قطعه به قطعه سازان داخلی ارائه شده است. هزینه هر خودروی ال-90، 8544دلار برآورد شده است.