آرشیو پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۶۰۷۴
شهرستان ها
۶

رئیس انجمن دیابتی کشور:10 درصد جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند

تبریز- خبرنگاررسالت:

رئیس انجمن دیابتی کشورگفت: هم اکنون حدود 10درصد ازجمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند یا درمعرض این بیماری قرار دارند.

محمدامیدی درجمع کارکنان تراکتورسازی تبریزافزود: بررسیها نشان می دهد تنها پنج درصد از دیابت ارثی بوده و بقیه ریشه درسوء تغذیه افراد دارد.

امیدی اضافه کرد: حدود 70درصد از مبتلایان به قند خون بالا از بیماری خود خبر نداشته و لازم است افراد بالای 30 سال برای اطمینان از سلامت خود آزمایش قند خون انجام دهند.

وی تصریح کرد: 95درصد ازبیماری دیابت و قند خون بالا از شیوه ها، عادت بد غذایی و زندگی ماشینی درافراد ناشی می شود.

رئیس انجمن بیماری دیابتی، قند خون بالا را قابل کنترل دانست و افزود: این بیماری درصورت عدم شناسایی به موقع می تواند عوارض جدی به افراد وارد کند.

وی اطلاع رسانی در خصوص این بیماری و پیامدهای آن را ناکافی ارزیابی کرد واظهارداشت: باید مطبوعات و رسانه های جمعی بویژه رسانه های صوتی و تصویری مردم را بیشتر با صدمات این بیماری و راه های پیشگیری ازابتلا به آن آشنا سازند.

امیدی باتاکید براینکه بیماری دیابت هیچ عضوی ازبدن رادرامان نمی گذارد گفت: نابینایی ناگهانی، نارسایی کلیوی، ناتوانی جنسی، نارسایی قلبی عروقی، پیری زودرس و زخم پای دیابتی از جمله پیامدهای ابتلا به این بیماری است.

رئیس انجمن بیماری دیابتی بااشاره به اینکه این بیماری هزینه سنگینی برای دولت تحمیل می کند افزود: امسال 9هزار میلیارد ریال اعتبار برای کنترل و درمان این بیماری اختصاص یافته که حدود250میلیارد ریال آن به صورت یارانه در اختیار انجمن دیابتی کشور قرار گرفته است.

امیدی کنترل و مهاراین بیماری را مستلزم عزم ملی دانست وخاطرنشان کرد: باید تمامی ارگانها و سازمانها و حتی افراد توانمند در زمینه مبارزه با این بیماری به یاری انجمن دیابتی کشور بشتابند.

وی بیشترین مبتلایان به بیماری دیابتی را دراستان یزد با21درصد و قزوین 16درصد ذکرکرد وافزود: آذربایجان شرقی درزمینه میانگین مبتلایان به این بیماری در مقایسه با دیگر استانها در جایگاه متوسط قرار دارد.

رئیس انجمن بیماری دیابتی گفت: براساس آخرین آمار حدود 350هزار نفر در آذربایجان شرقی به دیابت مبتلا هستند که این میزان درصورت عدم اطلاع رسانی به شهروندان می تواند به مراتب افزایش یابد.