آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۴۱
اخبار کشور
۱۴

با پایان یافتن کار نگارش دایره المعارف آیات منسوب به پیامبر (ص)«جان جهان؛ پیامبر اعظم (ص)» آماده انتشار است

سرویس فرهنگ و معارف-

اولین دایره المعارف آیات و کلمات منسوب به پیامبر اعظم (ص) در هفت فصل توسط سیدحسین کلانتر جمع آوری شده و آماده انتشار است.

سیدحسین کلانتر، نویسنده این کتاب در گفت وگو با خبرنگار کیهان با اشاره به این که این دایره المعارف یک پیوست کامل از آیات و کلمات قرآن منتسب به پیامبر اعظم (ص) دارد، در مورد کتاب توضیح داد:

در فصل های اول و دوم این دایره المعارف کلیه آیات و کلمات قرآن که به نوعی منتسب به رسول اعظم (ص) است، با ترجمه و شرح مختصری در خصوص این انتساب و در سه روش ترتیبی، ریشه ای و الفبایی و تعداد تکرار دسته بندی شده است.

وی سومین فصل این کتاب را قلب این دایره المعارف عنوان کرد و گفت: با دسته بندی 406 موضوع منتسب به پیامبر اعظم (ص) در قرآن همچون اخلاق فردی، اجتماعی، سیاسی، سیره علمی، عملی و... با تکیه بر تفسیر ارزشمند المیزان، این آیات را به طور خلاصه پیش روی مخاطب قرار داده ایم.

38 مورد از آیاتی که موارد مشترک بین خدا و رسول اعظم (ص) است در قالب 70 موضوع، 329 مورد از امر و نهی های نسبت داده شده به آخرین فرستاده، جمع آوری 1350 آیه از آیات قرآن مجید و منتسب به پیامبر اعظم (ص) به همراه ترجمه، شرح و نیز پاسخ به برخی پرسش های مطرح از دیگر مطالب فصول هفتگانه این دایره المعارف است.

بنابر گزارش کیهان، این کتاب که به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) تهیه و تدوین شده است، با عدم حمایت نهادهای مربوطه از دی ماه در انتظار حمایت و انتشار است. کلانتر که علاوه بر فعالیت های قرآنی، جانباز جنگ تحمیلی است در این زمینه خاطرنشان کرد: به اداره ارشاد استان قم و بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کردم که هیچ پاسخ روشنی مبنی بر حمایت برای انتشار این دایره المعارف دریافت نکردم در حالی که نرم افزار این کتاب نیز آماده انتشار است.