آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۴۱
اخبار ورزشی
۱۳

کاشت دندان هم رایانه ای می شود

سرویس علمی- آموزشی

جراحی ایمپلنت (کاشت دندان) به وسیله نرم افزار رایانه روز چهارشنبه هفته جاری در ششمین کنگره بین المللی انجمن پروستودنتیست ها به دندانپزشکان کشور ارایه می شود.

دکتر اکبر فاضل دبیر کنگره با اعلام این خبر افزود: دندانپزشک به کمک این تکنیک قادر است، محل دقیق ایمپلنت را شناسایی و از مشکلات بعدی ناشی از قرار نگرفتن ایمپلنت در جای صحیح خود جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در این شیوه ابتدا بیمار را برای سی تی اسکن می فرستند و سپس به کمک یک نرم افزار قطر و طول استخوان به منظور شناسایی دقیق محل ایمپلنت اندازه گیری می شود.

به گفته فاضل، به کمک «استریولیتوگرافی» مدل فک انسانی ابتدا به وسیله پلاستیک طراحی، سپس محل دقیق قرار گرفتن ایمپلنت تعیین می شود.

وی خاطر نشان می سازد: روش پزشکی سه بعدی که بیشتر برای بیمارانی که براثر حوادث جمجمه خود را از دست داده اند، شیوه دیگری است که به کمک آن دندانپزشک می تواند، با قطعه ای از جنس پلاستیک و با بهره گیری از روش استریولیتوگرافی نسبت به تعیین دقیق مکان ایمپلنت اطمینان پیدا کند.

دبیر هفتمین کنگره بین المللی انجمن پرستودنتیست ها یادآور شد: تکنیک «ربات سرجری» یا جراحی به کمک ربات از دیگر روش هایی است که برای نخستین بار در کشور در این کنگره ارایه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این شیوه کلیه اعمال کاشت دندان به وسیله یک ربات انجام شده و دندانپزشک تنها نقش یک هدایت گر را دارد.