آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۴۱
دانش و پژوهش
۷

کلوئوپاترا، ملکه مصر اصلا هم زیبا نبوده است

براساس مطالعاتی که باستان شناسان بر روی یک سکه نقره ای 2000 ساله به عمل آورده اند ،کلوئوپاترا و همسرش آنتونی آنچنان که در سینما یا در کتب تاریخی به تصویر درآمده اند زیبارو و استثنایی نبوده اند.

این سکه نقره ای متعلق به 2000 سال پیش نشان می دهد که کلوئوپاترا و همسرش آنتونی که تاریخ از آنها به عنوان دو دلداده نام برده و افسانه ها درباره آنها ساخته شده آنچنان زیبا نبوده اند.

نقش این دو شخصیت تاریخی را در سینما الیزابت تیلور هنرپیشه نام آور زن هالیوود و ریچارد برتون بازی کرده اند که از قضا آن دو نیز در آن زمان با یکدیگر زن و شوهر رسمی بوده اند.

این سکه نشان می دهد که کلوئوپاترا ملکه مصر دارای یک پیشانی کوتاه، چانه ای باریک و دماغی نوک تیز بوده است و دلداده رمی او یعنی آنتونی چشم هایی درشت و از حدقه درآمده، گردنی کلفت و دماغی قلاب مانند داشته است. به جز کارگردانان سینما، مورخین نیز در کتاب های خود از کلوئوپاترا به عنوان ملکه زیبایی یاد کرده اند که ابتدا از ژولیوس سزار و سپس از رقیب او مارک آنتونی دلبری کرد و آنها را شیفته خود ساخت.

اما سکه ای که امروز چهارشنبه در دانشگاه نیوکاسل به نمایش درآمد به همگان نشان داد که آنها آنگونه که تاریخ و هالیوود مجسم کرده اند زیبارو نبوده اند.