آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۵۰
اخبار کشور
۲

بی بی سی خبر داد زیان چند میلیارد یورویی آلمان از تحریم ایران

بی بی سی در گزارشی به بررسی مناسبات تجاری ایران و آلمان پرداخت و نوشت: وضعیت سیاسی و محدودیت های اقتصادی ایران، روابط تجاری ایران و آلمان را به شکل جدی دچار مشکل کرده است.

طبق یک همه پرسی که اتاق صنعت و بازرگانی آلمان در سراسر این کشور انجام داده است، یک سوم شرکت هایی که با ایران معاملات تجاری انجام می دهند اعلام کرده اند که طی ماه های گذشته رابطه تجاری شان با ایران دشوار شده است.

براساس همین گزارش ها در کنار شرکت های بزرگ تجاری آلمان که شرایط جدید بر وضعیت کاری آنها تاثیر جدی گذاشته شرکت های کوچک تر دارای وضعیت بدتری هستند، تعدادی از آنها در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته اند.

مشکل در رابطه با تجارت با ایران، معلول فشارهایی است که دولت آمریکا بر بانک های آلمانی ایجاد می کند. آنها از پرداخت وام برای معامله با ایران سر باز می زنند و نرخ بیمه اعتبارات ایران گران شده است که این خود هزینه سنگینی را بر گردن تجار آلمانی می گذارد.

آلمان با صادرات 4/4میلیارد یورو در سال روابط تجاری گسترده ای با ایران دارد.در آلمان 12 هزار شرکت با ایران رابطه تجاری دارند و 50 شرکت آلمانی در ایران مشغول به کار هستند.

رئیس بخش تجارت خارجی آلمان نیز تحریم اقتصادی علیه ایران را به وجود آورنده خسارت های جبران ناپذیری برای غرب- به ویژه آلمان- دانست.

«بورنر» تصریح کرد: اقدام نظامی یا تحریم های سرسختانه در قبال ایران می تواند میلیاردها یورو خسارت بر جای گذارد.