آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۵۰
اخبار کشور
۳

در نمایشگاه مدرسه ایرانی - معماری ایرانی حداد عادل: معماری هویت هر شهر است

وجود ساختمان های بلند در کنار ساختمان های کوتاه، نماکاری به سبک های گوناگون غربی و شرقی و بی توجهی به خصوصیات اقلیمی، در تهران، جنگل آشفته ای به نام شهر بوجود آورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی که در نمایشگاه مدرسه ایرانی- معماری ایرانی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سخن می گفت افزود: در پایتخت هیچ پیامی که حکایت از شهری با معماری دارای هویت باشد به بیننده القا نمی شود بلکه باید گفت تهران شهری در هم و برهم است.

غلامعلی حدادعادل درباره وضعیت ایمنی مدارس کشور گفت: این حق مردم است که فرزندان آنان در مدارس ایمن تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس کشور فاقد استانداردهای لازم مقاومت در برابر زلزله اند اضافه کرد: برخی از این مدارس در گذشته خانه مسکونی بوده که به صورت استیجاری یا خریداری شده تغییر کاربری داده شده اند.

رئیس مجلس با یادآوری مصوبه خانه ملت درباره اعتبار 4 میلیارد دلاری نوسازی و مقاوم سازی مدارس افزود: تاکنون چنین تحول گسترده ای برای مقاوم سازی مدارس کشور انجام نشده بود.

حدادعادل که رئیس ستاد هویت بخشی مدارس است معماری را به لباس جامعه توصیف کرد و اظهار داشت: هر فردی براساس هویت ملی و دینی خود باید لباس خاصی داشته باشد بنابراین از نگاه به معماری و شهرسازی نیز می توان نوعی هویت استنباط کرد.

وی تجهیز و نوسازی مدارس را یکی از اساسی ترین وظایف آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: باید در ساخت وساز مدارس دغدغه هویت اسلامی- ایرانی مدنظر قرار بگیرد.

رئیس مجلس، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس را مسئول مقاوم سازی مدرسه ها دانست و اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که این سازمان برای هویت معماری مدارس نیز فکری بکند.