آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۵۰
اخبار کشور
۱۴

تمایل آمریکا به دیدار با نمایندگان ایران و سوریه در کنفرانس بغداد

دولت بوش توافق کرده تا ماه آینده با نمایندگان رسمی ایران و سوریه در کنفرانس بغداد به منظور بحث و رایزنی درباره راههای برقراری ثبات در عراق دیدار و گفت وگو کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، دولت جرج بوش با پیوستن به کنفرانس بغداد وارد آن چیزی می شود که به بحث برانگیزترین مسئله در بحث مربوط به عراق تبدیل شده است.

چندین ماه است منتقدان از دولت آمریکا خواسته اند تا به انزوای دیپلماتیک ایران و سوریه پایان دهد و گفت وگوی سازنده با آنها را برای برقراری ثبات در عراق آغاز کند. حتی «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا که آشکارا از سیاست دولت این کشور درباره عراق حمایت کرده در مقاله ای گفت اکنون زمان پایان دادن به قرنطینه دیپلماتیک فرا رسیده و باید در کنفرانس بین المللی درباره عراق گردهمایی صورت گیرد.

انتظار می رود دولت عراق در روز پنجشنبه این کنفرانس منطقه ای را اعلام کند. دولت عراق از نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا) به علاوه همه همسایگان خود در خاورمیانه دعوت به عمل خواهد آورد.

به نوشته این روزنامه، با وجود آنکه این کنفرانس نمایندگان آمریکا، ایران و سوریه را گرد هم خواهد آورد، اما نشست بغداد نشان دهنده تعامل مستقیم دیپلماتیک آمریکا با ایران و سوریه نیست.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت که احتمال دیدارهای دوجانبه جداگانه ای با ایران و یا سوریه وجود ندارد، بلکه نشست طراحی شده بغداد توسعه سیاست کنونی دولت آمریکا در استفاده از دولت عراق به عنوان کانالی برای بحث ها و تبادل نظرهای با ایران و سوریه درباره امنیت عراق است.

این مقام تصریح کرد: نشست اولیه که به طور آزمایشی برای نیمه اول ماه مارس طراحی شده در سطح سفرا خواهد بود. نماینده آمریکا «زلمای خلیل زاد»، سفیر کنونی آمریکا در عراق و یا «رایان کروکر» جانشین وی خواهد بود.

خلیل زاد از دیرباز خواستار دیدارهای مستقیم با ایران بوده است. اگر دیدار اولیه به خوبی انجام شود، دیدار دوم در سطح وزرای امور خارجه برای ماه آوریل طراحی می شود.