آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۵۰
اخبار خارجی
۱۶

تبرئه صرب ها اعتراض مسلمانان بوسنی را برانگیخت

حکم دادگاه بین المللی لاهه که طی آن صربستان از اتهام نسل کشی مسلمانان بوسنی تبرئه شد، با واکنش شدید مسلمانان و افکار عمومی این کشور رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دیوان کیفری بین المللی سازمان ملل (لاهه) در حکمی اعلام کرد که رهبران صربستان نتوانستند در زمینه مجازات کسانی که به قتل عام مسلمانان بوسنی در ژوئیه 1995 دست زدند به تعهدات بین المللی خود عمل کنند.

به این ترتیب دادگاه بین المللی لاهه با این حکم دو پهلو، صربستان و مونته نگرو را از قتل عام و نسل کشی در ماجرای کشتار مسلمانان شهر «سربرنیتسا» مبرا دانست.

مطابق رای این دادگاه، به دلیل اینکه صربستان در قبال مسئولیت های خود برای مجازات عاملان جنایت تخطی کرده بنابراین در مقطع کنونی موظف است تدابیر لازم برای مجازات عاملان نسل کشی را به عمل آورده و با دادگاه همکاری کامل را عملی سازد.یک عضو مسلمان شورای رهبری بوسنی تاکید کرد که این حکم با حقایق جنگ بوسنی تناقض دارد.

وی ضمن ابراز تردید نسبت به حکم دادگاه که تنها به طور جزئی این جنگ و کشتار مسلمانان را یک کشتار دسته جمعی دانسته تاکید کرد: بخش مربوط به عدم واکنش صربستان و ممانعت نکردن آن ها از وقوع این کشتارها نشان دهنده نقش مستقیم صربستان در جنایات بوسنی است.

این مقام بوسنیایی همچنین اوضاع سیاسی منطقه ای و بین المللی را در صدور این حکم تاثیرگذار دانست.

«زمره محمودویچ»، رئیس اتحادیه خانواده قربانیان جنگ بوسنی نیز در واکنش به حکم دادگاه بین المللی این حکم را نوعی بی احترامی و بی عدالتی در حق خانواده هزاران قربانی جنگ بوسنی دانست.

وی تاکید کرد: پس با وجود این حکم چه کسی مسئول این کشتار جمعی و جنگ نژادپرستانه است که به کشته شدن هشت هزار مسلمان بوسنیایی منجر شد.

وی همچنین عنوان داشت: این حکم نه تنها توهین به مسلمانان بوسنی بلکه توهین به آزادگان سراسر جهان و همچنین نقض قوانین بین المللی است.