آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۵۰
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات ضد آمریکایی هزاران معلم و دانشجو در کاستاریکا

هزاران تن از دانشجویان و معلمان کاستاریکایی در مخالفت با پیمان تجارت آزاد با آمریکا، در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری «رویتر»، تظاهر کنندگان که بخشی از ائتلاف صدها اتحادیه، دانشجو و گروه های زیست محیطی و اجتماعی بودند، اظهار داشتند: این تظاهرات یک نمایش قدرت بود که با یک اعتصاب سراسری دنبال خواهد شد.

همچنین تظاهرات کوچک تری در سراسر کاستاریکا انجام شد و چندین تن در جریان آنها دستگیر شدند.

«آلبینو وارگاس»، دبیر کل مجمع ملی معلمان اعتراف کرد در صورتی که کنگره نهایتا به تصویب پیمان تجارت آزاد با آمریکا رای دهد، این تظاهرات نمی تواند مانع تصویب آن شود.

به نظر می رسد «اسکار آریاس»، رئیس جمهور این کشور آرای کافی کنگره برای تصویب این پیمان را به دست آورد.کاستاریکا تنها کشور شرکت کننده در توافقنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی است که هنوز قانون آن را تصویب نکرده و دولت این کشور امیدوار است تا پایان سال قراردادی را در این باره تصویب کند.این پیمان باعث ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بین آمریکا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه خواهد شد.برخی در کاستاریکا نگران آن هستند که این پیمان تجارت آزاد باعث خصوصی شدن شرکت مخابرات دولتی این کشور و لطمه زدن به سیستم امنیت اجتماعی شود.