آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۹
ایران زمین
۲۰

پاکسازی 300 هزار هکتار از مناطق آلوده به مین در ایلام

ایلام خبرنگار «ایران»: از بعد از جنگ تحمیلی تاکنون، حدود 300 هزار هکتار از منطقه عمومی دهلران از مواد منفجره و مین پاکسازی شده است.

«جعفر نظری» معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دهلران با بیان این مطلب، افزود: با توجه به بلوک بندی مناطق آلوده به مواد منفجره و میادین مین به جای مانده از جنگ تحمیلی در حوزه شهرستان دهلران، از مجموع 5 بلوک به مساحت 250 هزار هکتار در سال جاری برای پاکسازی کامل در مرحله عقد قرارداد با پیمانکاران ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخش خصوصی است. وی اظهار داشت: تاکنون در 3 بلوک تجهیز کارگاه شده و در یک بلوک دیگر در منطقه نهر عنبر و موسیان عملیات پاکسازی آغاز شده است. وی گفت: در جریان این پاکسازی 7 تن از دست اندرکاران پاکسازی شهید و 20 نفر مجروح شده اند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دهلران با انتقاد از نحوه عملیات اجرایی پاکسازی منطقه گفت: بیش از 2 سال است از زمان انعقاد بعضی از قراردادها با پیمانکاران برای پاکسازی میادین مین می گذرد اما تاکنون هیچ اقدامی در راستای اجرای تعهدات منعقد شده صورت نگرفته است.

وی از مدیریت پاکسازی خواست که پیمانکاران طرف قرارداد را مکلف به اجرای تعهدات خود بویژه در پاکسازی 160 پایگاه متروکه در ارتفاعات (گربشمی، سه گلال و مسیر برق رسانی و راهسازی پاسگاه جیلات) نمایند.

دهلران با 22 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به عنوان جبهه میانی در طول 8 سال دفاع مقدس، یکی از بزرگ ترین کانون های آلوده به مین، تله های انفجاری و گلوله های عمل نکرده در مناطق مرزی کشور به حساب می آید.