آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۴

صادرات سیمان متوقف شد

صادرات سیمان از تاریخ 31 فروردین امسال با تصمیم وزارت بازرگانی متوقف شده است.

محمود جناب زاده مدیرعامل شرکت سیمان اکباتان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و این که کارخانه های تازه تاسیس می توانند حدود 40 درصد از میزان تولید خود را صادر کنند، گفت: سال های پیش سیمان این کارخانه در استان مرکزی هم به مصرف می رسید، اما امسال بنا به تصمیم وزارت بازرگانی سیمان تولیدی ما فقط باید در استان همدان مصرف شود؛ ضمن این که صادرات سیمان نیز از تاریخ 31 فروردین امسال با تصمیم وزارت بازرگانی متوقف شده است و تاکنون به ما مجوز صادرات نداده اند. وی افزود: مواد اولیه فراوان، سوخت و انرژی ارزان و دستمزدهای کارگری پایین، از عوامل پایین بودن قیمت سیمان در ایران نسبت به کشورهای مشابه علی رغم کیفیت بالای آن هستند.

وی استاندارد ملی سیمان در ایران را ترکیبی از استاندارد کشورهای آلمان و آمریکا دانست که استاندارد بالایی محسوب می شود و توضیح داد: قیمت سیمان در اکثر کشورهای دنیا بالاست و فقط در چند کشور مانند هند، چین و روسیه سیمان به نسبت ایران ارزان تر است، اما در عوض هزینه حمل و نقل در این کشورها بالاتر است لذا سیمان ایران ارزان تر از سیمان این کشورها به دست مصرف کننده می رسد.

وی ضمن حمایت از طرح خروج سیمان از سبد حمایتی دولت تصریح کرد: به نفع صنعت سیمان است که مصرف کننده با تولیدکننده در ارتباط مستقیم باشد و سیمان را به طور مستقیم از تولیدکننده خریداری کند.

وی درباره اثرات ورود سیمان به بورس فلزات گفت: در صورت ورود سیمان به بورس، اگر صادرات سیمان آزاد نشود، شوک قیمتی به وجود نمی آید، اما اگر صادرات سیمان نیز آزاد شود شوک قیمتی در پی خواهد داشت.

وی ثابت ماندن قیمت سیمان را به ضرر صنعت سیمان ایران دانست و عنوان کرد: در صورت در نظرگرفتن هزینه های استهلاک و دیگر هزینه های جانبی، ثابت ماندن قیمت سیمان در کشور غیرمنطقی است.