آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۲۹
برش های کوتاه
۹

زنده کردن نام قهرمان برده داری

گروه ترجمه: کشتی آمیستاد بار دیگر برای طی کردن اقیانوس آتلانتیک به آب انداخته شد. این کشتی در مسیری که برده ها را در قرن 19 از طریق آن برای فروش به کشورهای مختلف می بردند، حرکت می کند.

این کشتی که به یاد آمیستاد یکی از طرفداران آزادی و طغیان کنندگان علیه برده داری نامیده شده در یک روز آفتابی برای سفری 16 ماهه و طی کردن 14 هزار مایل برای رسیدن به بریتانیا، آفریقا و نوا اسکوتیا به آب انداخته شد.

هزاران بازدیدکننده با تکان دادن دستمال و سر دادن خنده های بلند با این کشتی خداحافظی کردند و در زمانی که این کشتی از ساحل دور می شد آهنگ های زیادی مانند «ما جهان هستیم» توسط دانش آموزان خوانده شد. کارکنان و مسافران کشتی امیدوارند که یاد آمیستاد و داستان مقاومت و تلاش او علیه برده داری و پیروزی نهایی او را یک بار دیگر زنده کنند. ویلیام پینکی کاپیتان این کشتی می گوید: «ما امیدواریم که از این طریق پیغام آمیستاد را به گوش جهانیان برسانیم و داستان مقاومت و دفاع از حقوق بشر را بار دیگر به یاد مردم بیاوریم و باعث شویم که مردم علیه برده داری مدرن قیام کنند.» در سال 1839 بیش از 50 برده آفریقایی در راه رفتن به آفریقا به رهبری آمیستاد قیام کردند و کشتی را تحت کنترل خود گرفتند. آنها پس از رسیدن به خشکی دستگیر شده و به زندان نیو هون انتقال یافتند. این برده ها در نهایت توانستند آزادی خود را به دست بیاورند. استیون اسپیلبرگ در سال 1997 فیلمی را با بهره گیری از این داستان کارگردانی کرد. این کشتی در مسیر خود در 20 بندر توقف خواهد کرد و با این کار یاد این قهرمان مبارز را زنده می کند. در این سفر 7 دانشجوی حقوق از امریکا و انگلیس در این کشتی به سر می برند تا در مورد تجارت برده ها تحقیق و مطالعه کنند. این دانشجویان به کمک بهره گیری از اینترنت و ارتباط با هزاران موزه و کتابخانه اطلاعات خود را با دانشجویان بی شماری مبادله خواهند کرد. کاپیتان کشتی به این دانشجویان هشدار داده که از تلویزیون پلاسما در این سفر خبری نخواهد بود ولی آنها می توانند هر وقت که بخواهند دوش آب گرم گرفته و از غذاهای آشپز کشتی لذت ببرند. این کشتی پس از توقف در نوا اسکوتیا به لندن باز خواهد گشت تا تولد 200 سالگی پایان برده داری را جشن بگیرد.