آرشیو سه‌شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۲۸
صفحه آخر
۲۴
امروز با…

محمد ایرانپور

سایر محمدی

«ایران، عرصه سیاست های استعماری روس و انگلیس» عنوان کتابی به قلم محمد ایرانپور به تازگی از سوی انتشارات دستان چاپ و منتشر شده است. ایرانپور نویسنده این کتاب متولد 1310 رفسنجان بوده و لیسانس حقوق دارد. وی سال ها به کار تدریس مشغول بود و نخستین کتاب او «نهضت مشروطیت در کرمان» در سال 84 به بازار آمد. او هم اکنون کتاب «طبرستان و نهضت های رهایی بخش» را تالیف کرده که در آینده ای نزدیک به دست چاپ خواهدسپرد.

آقای ایرانپور، بعد از چاپ «ایران، عرصه سیاست های استعماری...» کتاب دیگری هم در دست نوشتن دارید؟

کتاب سوم من با عنوان «طبرستان و نهضت های رهایی بخش» نوشته شده و هم اکنون زیرچاپ است. من همیشه به مطالعه آثار تاریخی علاقه داشتم و کتاب های فراوانی را ازنظر گذراندم. راجع به طبرستان هم به منابع مختلفی رجوع کردم و آثار فراوانی درباره مازندران خوانده ام. در جریان مطالعاتم رویدادهای مهم و تاثیرگذار و نکات بدیع و آموزنده تاریخ را یادداشت برداری می کردم. از مجموع این اطلاعات مطالبی که مربوط به طبرستان می شد، استخراج کردم. کتاب «طبرستان و نهضت های رهایی بخش» حجم کمی دارد اما جالب است. بخصوص از شجاعت و دلاوری مردم منطقه مازندران زیاد نوشته ام.

کتاب «ایران، عرصه سیاست های استعماری روس و انگلیس» به کدام مقطع از تاریخ می پردازد؟

همه اتفاق ها و حوادثی که در 200 سال اخیر در ایران روی داد و متاسفانه اثرات بسیار بدی هم در جامعه ما داشته و سبب عقب ماندگی ایران شده است یا تجاوزاتی که از سوی همسایه شمالی ما یعنی روسیه و در مناطق جنوب کشور توسط انگلیس به ایران صورت گرفته، سبب شده که من چکیده سیاست های استعماری این 2 کشور را به روی کاغذ بیاورم.

شما صرفا به همین دو قرن اخیر توجه داشتید و تاریخ این دوره را بازخوانی کرده اید؟

بله. تمام اتفاق هایی که در 2 قرن اخیر در این مملکت افتاده، چه سیاسی و چه اقتصادی از قرارداد تنباکو گرفته تا قرارداد دارسی و نهضت جنگل و میرزاکوچک خان، قیام مردم تبریز و شیخ محمد خیابانی حوادثی که در طول این 200 سال در ایران به وقوع پیوسته و چه عملکردی داشتند در این کتاب به صورت خلاصه روایت شده است.