آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۳۶
ایران زمین
۲۰

اختراع سامانه هشدار دهنده کارت سوخت خودرو در اراک

اراک خبرنگار «ایران»: مجتبی مشایخی مخترع جوان استان مرکزی موفق به ساخت سیستم گویای هشداردهنده کارت هوشمند سوخت بر روی خودرو شد.

این مخترع جوان، گفت: با توجه به اجرای طرح ارائه بنزین با کارت هوشمند سوخت وجود یک سیستم مکمل برای یادآوری کارت هوشمند سوخت بعد از سوختگیری در داخل خودرو احساس می شد که به همین منظور سیستم گویای هشداردهنده کارت هوشمند سوخت بر روی خودرو با نام «کارت یار سیستم» برای نخستین بار و در مدت 5 ماه طراحی و ساخته شد. او در مورد نحوه کار این سامانه، گفت: بعد از اتمام سوختگیری و با باز کردن سوئیچ پیام هشداری همراه با بوق منقطع و چراغ چشمک زن در فضای داخل خودرو پخش می شود که از راننده می خواهد کارت خود را برای چند لحظه درون دستگاه قرار دهد که در غیر این صورت نمی تواند خودرو را روشن کند.

او در ادامه افزود: این سیستم فقط بعد از سوختگیری فعال شده و با خاموش و روشن کردن های معمولی خودرو فعال نمی شود.

وی در مورد دیگر مزایای این دستگاه، افزود: این سامانه در صورت بازبودن درب باک، اجازه استارت به راننده را نمی دهد و با وجود چنین سیستمی هیچ کارت سوختی در جایگاه های سوخت جا نخواهد ماند.

مشایخی از ثبت این اختراع در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به شماره 41941 خبر داد و افزود برای طراحی و ساخت این سامانه حدود 4 میلیون ریال هزینه شده است که در صورت تولید انبوه به 30 هزار تومان در هر دستگاه کاهش خواهد یافت.