آرشیو شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۳
سیاست
۷

ادعای سعود الفیصل: ایران دخالت در عراق را تایید می کند

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه بن بست ایران با قدرت های غربی در زمینه برنامه هسته یی تهران ممکن است به «درگیری» کشیده شود خواستار راه حلی دیپلماتیک شد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در ادامه آنچه را که صحبت های خطرناک درباره پر کردن خلاء حاصل از خروج نیروهای امریکایی از عراق خواند محکوم کرده و گفت احتمال دارد درگیری های موجود در عراق به اوج خود برسد که این می تواند در کل منطقه درگیری ایجاد کند. وزیر خارجه عربستان در گفت وگو با گروهی از خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون بن بست مربوط به برنامه هسته یی ایران گفت: واضح است که یک درگیری در حال شکل گیری است.

وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعاهای غرب مبنی بر دخالت های ایران در عراق گفت: من فکر می کنم ایران از موضع همه کشورهای عرب درباره دخالت این کشور در عراق یا لبنان مطلع است. این چیزی نیست که جهان عرب از آن خرسند باشد و کشورهای عرب از منافع خود دفاع خواهند کرد. وی افزود که ایران به کمیته یی متشکل از همسایگان عراق پیوسته است تا در این کشور دخالت نکند.

سعود الفیصل در ادامه ادعا کرد: اما آنها خودشان نیز تایید می کنند که در عراق دخالت می کنند و ما سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را شنیدیم که گفت: اگر پس از خروج امریکا از عراق خلائی ایجاد شود، آنها آمادگی دارند این خلا را پر کنند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: سعود الفیصل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وزرای خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز دیپلمات های ارشد اردن و مصر و نیز کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا دیدار و گفت وگو کرد. الفیصل گفت: ما درباره ایران با رایس گفت وگو کردیم. وی افزود: ما در گفت وگوهای دوجانبه خود با ایران این سوال را از آنها پرسیده ایم که چرا به سوی درگیری (با کشورهای عرب) گام برمی دارند. جواب آنها این بود که آنها طالب درگیری نیستند و قصد ساخت بمب اتمی را نیز ندارند. در ادامه این گزارش آمده است: وزیر خارجه عربستان گفت که کشورش بسیار نگران برنامه هسته یی ایران است و تهران باید ثابت کند که برنامه هسته یی اش صلح آمیز است. الفیصل گفت: ما امیدواریم این مساله از طریق مذاکرات حل شود.