آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۱۱
اجتماعی
۱۸

زمینه سازی ایران برای عضویت در کمیته میراث جهانی

گروه اجتماعی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نظر دارد با ترتیب دادن جلسه ها و نشست های هم اندیشی با سفرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای عضو کمیته میراث جهانی یونسکو در جهت عضویت خود در این کمیته زمینه سازی کند.

«محمدکاظم خلدی نسب» مدیرکل بین الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «ایران براساس پتانسیل های بالای میراث فرهنگی، طبیعی و گردشگری باید خیلی پیش تر به عضویت در کمیته میراث جهانی در می آمد، اما در هر صورت برنامه ریزی کرده ایم تا در انتخابات سوم آبان سازمان جهانی یونسکو که در فرانسه برگزار می شود حتما به عنوان یکی از اعضای کمیته پذیرفته شویم.»

این سازمان در جلسه های پیشین خود با رایزن فرهنگی و سفرای کشورهای چین و فیلیپین دیدار داشته است. در حال حاضر 185 کشور در این کمیته عضو هستند.

به گزارش میراث خبر، خلدی نسب درباره اینکه چرا نشست با سفرا و دیپلمات در نظر گرفته شده است، می گوید: «سفیران کشورهای خارجی در ایران اطلاعات جامع و دید کارشناسانه یی نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران دارند و می توانند با مراکز در ارتباط شان یعنی وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ کشورها رایزنی های مثبت داشته باشند.»

وی تاکید می کند: «ایران یکی از کشورهایی است که برای ایجاد حرکت در جهت تشکیل کنوانسیون 1972 و میراث جهانی اقدام کرده است. کشوری که دارای پتانسیل های بالای میراث فرهنگی است می تواند نقش موثری در ارائه دیدگاه های کارشناسی در جهت پیشبرد حفاظت در تمدن جهانی ارائه دهد.»