آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۱
ایران زمین
۲۰

یادی از گنجینه های از یاد رفته هنر ایران

شیراز خبرنگار «ایران»: چهارمین پیش همایش گنجینه های از یاد رفته هنر ایرانی با هدف بررسی علل فراموشی برخی از رشته های هنرهای دستی و احیای دوباره آنها در مجموعه فرهنگی، هنری حافظ شیراز برگزار شد.

دکتر مهدی مکی نژاد نماینده فرهنگستان هنر و دبیر علمی پیش همایش های گنجینه های از یاد رفته هنر ایران در این گردهمایی، معرفی نشدن هنرهای دستی را یکی از عوامل اصلی فراموشی و منسوخ شدن آنها دانست و گفت: در همه این هنرها ظرایف پنهانی است که باید با موشکافی و پژوهش و تحقیق، پرده از اسرار آنها برداشت.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از افراد تنها به جنبه های هنری صنایع دستی توجه می کنند و دانش فنی، تخصص، معرفت و ریاضت به کار رفته در خلق این آثار را نادیده می انگارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش فرهنگستان هنر برای تهیه و تدوین اطلاعات و آثار مربوط به هنرهای سنتی ایرانی از دوره های گذشته تاکنون از یک سال قبل آغاز شده است، گفت: پژوهش های بنیادی آغاز شده، نویدبخش احیای هنرهای فراموش شده ایران زمین است.

مکی نژاد، برپایی همایش گنجینه های از یاد رفته هنر ایران را یک فرصت مناسب برای معرفی هنرهای دستی موجود در کشور و زنده کردن دوباره هنرهای سنتی فراموش شده یا در حال فراموشی ارزیابی کرد و گفت: این همایش پس از برگزاری 12 پیش همایش در استان های مختلف کشور، در روزهای 25 و 26 آذرماه در تهران برپا می شود.

وی اضافه کرد: همایش اصلی در 3 بخش علمی، نمایشگاهی و کارگاهی فعال خواهد بود و در برگزاری آن بیش از 20 نهاد و مرکز فرهنگی و دانشگاهی مشارکت خواهد داشت.

مکی نژاد خاطرنشان کرد: در بخش علمی 30 جلد کتاب با عنوان «گنجینه سیمرغ»به چاپ رسیده که گردآوری چنین مجموعه مستندی از هنرهای سنتی ایران تاکنون بی سابقه بوده است.

شال بافی در کرمان، زیلوی یزد، دست بافته های سواد کوه، مهر و حکاکی، زندگی و آثار استاد حاج مصورالممالک اصفهانی، آجر و آجرکاری در معماری ایرانی و رنگرزی سنتی برخی از عناوین کتاب های مجموعه «گنجینه سیمرغ» است.

به گفته وی، تاکنون بیش از 190 اصل و خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که 80 درصد آنها مورد بررسی و بازبینی هیات داوران قرار گرفته است و 2 ویژه نامه اطلاع رسانی نیز در رابطه با محورهای همایش منتشر شده است.