آرشیو یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۸
داخلی
۲۱

تلاش حزب حاکم مصر برای تثبیت موقعیت مبارک و پسرش

گروه بین الملل - کنگره سراسری حزب حاکم دموکراتیک ملی مصر برای بحث حساس گمانه زنی پیرامون ریاست جمهوری آینده این کشور آغاز به کار کرد. این کنگره در شرایطی برگزار شد که موضوع جانشینی حسنی مبارک به بحث داغ رسانه های خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش بی بی سی، جمال مبارک پسر حسنی مبارک رئیس جمهور مصر ریاست کمیته سیاستگذاری را برعهده دارد و این سمت شانس زیادی برای تاثیرگذاری وی بر سیاست های حزبی به وجود می آورد. سیاست های اقتصادی وی در 3 سال گذشته اعتبار زیادی برای وی حاصل کرده و اکنون به عنوان گزینه جانشینی پدر مطرح است. اما تحلیلگران وی راگزینه ای مهم می دانند چراکه او در سالیان اخیر نقش زیادی در برنامه های کشورداشته است. منتقدان جمال مبارک می گویند که وی فردی دموکراتیک نیست و تغییرات سیاسی که حزبش سال گذشته معرفی کرد چهره ای اقتدار گراتر به مصر بخشیده است. در کنگره نهم حزب دموکراتیک ملی که دیروز آغاز شد مسائلی چون فقر، امنیت ملی و برنامه هسته ای مصر مورد بررسی قرار می گیرد. حسنی مبارک رهبر این حزب است.

* حسنی مبارک بار دیگر به رهبری حزب حاکم بر مصر انتخاب شد

نهمین کنگره دموکراتیک ملی مصر در جلسه اجرایی خود، حسنی مبارک را بار دیگر به رهبری آن حزب انتخاب کرد. مبارک همچنین در برابر اعضای کنگره حزب سخنرانی کرد. هر چند از مدتی قبل برخی ناظران معتقد بودند حزب حاکم مصر، جمال مبارک فرزند حسنی مبارک را به رهبری این حزب انتخاب می کند، طی روزهای اخیر و پس از تکذیب وخامت وضعیت جسمانی رئیس جمهوری، پیش بینی ها دال بر انتخاب مجدد او در حزب ملی بود.