آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۷۸
برش های کوتاه
۹

ثروت کثیف هلند

گروه ترجمه: مواد مخدر یکی از ثروت های عمده هلندی ها محسوب می شود و سالانه 300 میلیون یورو برای دولت هلند درآمد دارد. بر اساس آمار موجود در کافی شاپ های هلند میزان زیادی مواد مخدر به صورت قانونی دود می شود. هلند از سال 1972 کشیدن مواد را در کافی شاپ های کشورش آزاد اعلام کرده است. مصرف مواد مخدر یکی از جاذبه های گردشگری هلند است و افراد زیادی از گوشه و کنار جهان به شهرهای این کشور می آیند تا در کمال آرامش مواد مصرف کنند.

سال گذشته بیش از 265 هزار کیلو مواد مخدر در 730 کافی شاپ هلند به فروش رسید و 315 میلیون یورو را نصیب دولت این کشور کرد. البته آمار واقعی میزان خرید و فروش مواد و درآمد ناشی از آن بسیار بیشتر است. یکی از بازرسان اداره مالیات که نخواست نامش فاش شود، گفت: «دولت چندان علاقه یی ندارد که در زمینه فروش مواد مخدر در کافی شاپ ها مو را از ماست بیرون بکشد زیرا این مساله می تواند به یک بحران سیاسی تبدیل شود.» تاسیس کافی شاپ هایی که مصرف مواد در آنها قانونی است سالانه 61 یورو درآمد برای هر فرد هلندی به ارمغان می آورد اما این رقم در برابر سودی که از تجارت غیر قانونی مواد در هلند نصیب دلالان می شود ناچیز است. پرورش ماری جوانا در هلند ممنوع است. بین 20 تا 40 درصد از این ماده مخدر در هلند و بقیه آن در انگلیس و آلمان به فروش می رسد.

مکس دانیل افسر پلیس هلند می گوید: «صادرات مواد مخدر در رتبه سوم و پس از صادرات خیار و گوجه قرار دارد. زمانی که حرف مواد مخدر به میان می آید هلندی ها واکنش شدیدی به آن نشان نمی دهند و درک نمی کنند مصرف و خرید و فروش این ماده در کشورهای دیگر جرم است،»