آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۶۷۸
برش های کوتاه
۹

غروب خورشید طلایی نیازاف

گروه ترجمه: به نظر می رسد دوران طلوع و درخشش خودبزرگ پنداری مردی که فکر می کرد ناجی ترکمنستان است به پایان رسیده است. مردی که خود را پدر ترکمنستان نامیده بود دیگر محبوبیت چندانی نزد مردم ندارد زیرا مجسمه ساخته شده از طلای او هم اکنون از محل اصلی استقرارش به مکان دیگری منتقل شده است.

جانشین صفر مراد نیازاف پس از گرفتن قدرت به عنوان رئیس جمهور دستور داد این مجسمه بزرگ از مرکز عشق آباد به حومه یکی از محله های جنوبی شهر منتقل شود.

نیازاف بیش از 12 میلیون دلار را صرف ساخت این مجسمه 75 متری کرده بود. این مجسمه مجهز به موتوری در پایه آن است که با حرکت زمین موقعیتش به گونه یی تغییر می کند که چشمان نیازاف همواره نظاره گر خورشید باشند.

ساخت این مجسمه در زمره اقداماتی بود که در زمان ریاست جمهوری نیازاف صورت گرفت. البته ساخت این مجسمه تنها دسته گل «پدر ترکمنستان» نبود. او در قصر خود اقدام به ساخت هرمی 40میلیون دلاری کرد. این هرم زمانی ساخته شد که 5 میلیون نفر از جمعیت ترکمنستان زیر خط فقر زندگی می کردند. نیازاف به مدت 21 سال تا زمانی که سکته قلبی او را در دسامبر 2006 در 66 سالگی از پا انداخت بر ترکمنستان که زمانی بخشی از شوروی بود، حکومت می کرد.

رئیس جمهور 51 ساله ترکمنستان در نشستی با وزرا بیان کرد چون نیازاف همواره در روابط خارجی خود بی طرفی اش را حفظ می کرده مجسمه وی باید در خیابانی که به خیابان بی طرفی معروف است نصب شود.

نیازاف در دوران حکومت خود کارهای جالب زیادی کرده است. او نام ماه ژانویه را به نام فامیل خود و نام ماه آوریل را به یاد مادرش به گوربانستولان تغییر داده بود. رئیس جمهور جدید ترکمنستان در اولین اقدام خود نام ماه ها را به نام قبلی شان تغییر داد.

تعدادی از دستورات بامزه نیازاف عبارتند از:

- ممنوعیت لب خوانی، استفاده از رادیو در ماشین و استفاده از نوارهای موسیقی ضبط شده در مهمانی ها

- ممنوعیت استفاده از دندان طلا

- بسته شدن کتابخانه های محلی به این دلیل که مردم روستایی علاقه یی به خواندن ندارند.

- بستن تنها سالن اپرای عشق آباد در سال. 2001