آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار خارجی
۱۶

صلیب سرخ جهانی: بوش و رایس از شکنجه زندانیان خبر دارند

سازمان صلیب سرخ جهانی با انتشار کتابی جنجالی، از شکنجه های وحشیانا زندانیان گوانتانامو توسط سازمان سیا و به دستور مستقیم «جرج بوش» و «کاندولیزا رایس» پرده برداشت.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزناما «شرق الاوسط» چاپ لندن، براساس کتاب جدیدی درباره اقدامات انجام شده در به اصطلاح مبارزه با تروریسم از سال 1020 تاکنون، کمیتا بین المللی صلیب سرخ در گزارشی سری که سال گذشته به سازمان سیا تحویل داد اعلام کرد که شیوه های سازمان سیا در بازجوئی از زندانیان ارشد القاعده از شیوه های خشن و شکنجه استفاده کرده است.

بر پایه این گزارش، در این کتاب فاش شده است که سازمان سیا، بوش و کاندولیزا رایس، رئیس جمهوری و وزیر خارجا آمریکا را نیز از اقدامات خود مطلع کرده است.

این کتاب همچنین تایید می کند که جنگ علیه تروریسم که ادعای آمریکا برای مبارزه با مخالفانش بوده به جنگ علیه ارزش های آمریکا تبدیل شده است.

در این گزارش سری صلیب سرخ، زندانیان گوانتانامو شیوه های بازپرسی از خود را بسیار سخت توصیف کرده و گفته اند که برای مدت های طولانی از سقف آویزان می شدند.

در این گزارش آمده است: هرگز به نمایندگان صلیب سرخ اجازا ورود به زندان های سری که سازمان سیا در آن به انجام بازپرسی می پرداخته، داده نشد؛ اما به نمایندگان صلیب سرخ اجازا ملاقات با ابوزبیده و دیگر رهبران القاعده در اواخر سال 6002 داده شد.