آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار خارجی
۱۶

ارزیابی بین المللی کیسینجر

«هنری کیسینجر» در کتاب جدید خود با نام «تفکرات غیر رسمی در مورد روسیه» به بیان دیدگاه های خود در مورد موقعیت روسیه و نقش این قدرت سیاسی اقتصادی در معادلات جهانی پرداخته است.

به گزارش برنا، در مقالاتی که در این کتاب به چاپ رسیده، نقش روسیه در آینده سیاسی آمریکا به ویژه جابه جایی قدرت در ماه های اخیر میان پوتین و مدودف بارزتر دیده می شود.

به اعتقاد کیسینجر، روسیه به زمان نیاز دارد تا حرکت اوکراین و گرجستان به سمت غرب را بپذیرد. مسکو اگرچه امروز با این امر مخالف است اما ناگزیر از پذیرش آن است. همان طور که چین در مورد مسئله تبت چنین حساسیتی از خود نشان می دهد بحران تبت نیز مانند مسئله هنگ کنگ قابل حل است.

از دیدگاه کیسینجر، زمان، عنصر تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و رویکرد دولت هاست. برای اینکه بدانیم چه کسی دولتمرد خوبی است و یا بالعکس، و اینکه امور پایه بین المللی در برقراری نظم جهانی مؤثر است یا نه به زمان نیاز داریم.

کیسینجر براین باور است همانگونه که واقعه 11 سپتامبر آمریکا را تکان داد، در مورد مسئله هسته ای ایران نیز ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. با این حال پرونده ایران هنوز به آن حد نرسیده است، در مجموع آنچه که در برابر تهران باید به درستی صورت گیرد جبهه بندی صحیح و نه برخورد خشونت آمیز است.

در مورد دولت ایالات متحده نیز کیسینجر براین باور است: آمریکا از آنجا که دنبال کننده سیاستی پویا است همواره در سطوح مختلف سیاست خارجی با چالش روبه رو بوده است. به گفته وزیر خارجه اسبق آمریکا، روابط واشنگتن با اروپا، روسیه، چین و خاورمیانه از زوایای متفاوت قابل بررسی است اما اشتراکاتی نیز با هم دارد. بویژه که در تمام اینها افزایش قابلیت انعطاف پذیری سیاست ایالات متحده مشاهده می شود.کیسینجر نتیجه می گیرد مناسبات جهانی پیچیده و متاسفانه نگاه غرب به آن خودخواهانه است، امروز دیگر کسی در پی حل معضلات نیست بلکه سیستم را مورد حمله قرار می دهد، این امر مشکل بزرگ دوران ماست که باید به هر قیمتی حل شود .