آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار خارجی
۱۶

طرح واشنگتن و لندن برای تشدید تحریم ها علیه زیمبابوه ناکام ماند

تلاش آمریکا و انگلیس برای تشدید تحریم ها و فشار علیه زیمبابوه در شورای امنیت به شکست انجامید.

به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که دولت های آمریکا و انگلیس به همراه دیگر کشورهای غربی تلاش می کردند برای مجازات دولت زیمبابوه و «رابرت موگابه»، تحریم های جدیدی را علیه وی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند، با وتوی چین و روسیه مواجه شدند و در اقدام انتقام جویانه خود ناکام ماندند. این قطعنامه که از سوی آمریکا و انگلیس به شورای امنیت ارائه شده بود و از جانب فرانسه نیز حمایت می شد، اعمال تحریم های بیشتر مالی، مسافرتی و تسلیحاتی دولت موگابه و 13 تن از اعضای دولت وی را شامل می شد.

زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در حالی که بسیار عصبانی بود از وتوی تحریم ها توسط روسیه و چین شدیدا انتقاد کرد و ادعا کرد چین و روسیه همراه با موگابه مقابل مردم زیمبابوه ایستاده اند.

اما «ویتالی چوروکین» سفیر روسیه در سازمان ملل در پی واکنش های آمریکا و انگلیس، ضمن رد ادعاهای آنها، اظهاراتشان را بهانه و ادعاهائی نادرست دانست و افزود، بیانیه گروه 8 بطور اخص به اعمال تحریم علیه زیمبابوه اشاره ندارد.

در همین حال موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه از شکست طرح تحریم این کشور ابراز خشنودی کرد. سفیر زیمبابوه در سازمان ملل، با بیان این مطلب گفت غربی ها می خواستند با این بهانه که اوضاع در زیمبابوه بحرانی است، از روسیه و چین رای ممتنع بگیرند اما این تفسیر آنها از وضعیت زیمبابوه غلط است.آنها فکر می کنند می توانند بر جهان حکومت کنند اما نمی توانند.