آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار خارجی
۱۶

درپی بالاگرفتن تنش با مسکو گرجستان خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

در پی افزایش تنش ها میان روسیه و گرجستان، تفلیس خواستار نشست فوری شورای امنیت شد.

به گزارش خبرگزاری ها، روسیه و گرجستان، یکدیگر را به ایجاد ناآرامی در آبخازیا و اوستیای جنوبی متهم و از سازمان ملل درخواست کرده اند به کاهش میزان تنش ها درمنطقه کمک کند.

این در حالی است که یکی از مقام های ارشد گرجستان در بحبوبه افزایش تنش میان این کشور و روسیه در مورد سرنوشت استان های جدایی طلب، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای، اعلام کرد: تنها راه حل این بن بست 15ساله، پایان بخشیدن به اقدام های تحریک آمیز و امضای توافق نامه استفاده نکردن از نیروهای نظامی از سوی گرجستان است.

ازسوی دیگر روسیه، میانجیگری آمریکا در بحران گرجستان را رد کرد.

براساس این گزارش تفلیس درحال حاضر سفیر خود در روسیه را فراخوانده و مسکو نیز اعلام کرده که هواپیمایش را به حریم هوایی اوستیا ارسال کرده است.

گزارش های دیگری حکایت از این دارد که با درخواست رئیس جمهور طرفدار غرب گرجستان از آمریکا و اروپا برای افزایش فشار به روسیه و اعمال محدودیت های اقتصادی برای این کشور، تنش ها در روابط مسکو و تفلیس تشدید شده است.

میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان در گفت وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» از غرب خواست تا اهداف خود را علیه روسیه به کار گیرد و متذکر شد: گرجستان به تنهایی نمی تواند این مناقشه را متوقف کند و واکنش محکمتری ازسوی غرب نیاز است.