آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار کشور
۳

خروج آخرین ناو آمریکایی از خلیج فارس پس از رزمایش سپاه

ناو هواپیما بر آمریکایی یو.اس.اس لینکلن به عنوان آخرین ناو آمریکایی خلیج فارس را به مقصد دریای عمان ترک کرد.

به گزارش رجانیوز، زمانی که لینکلن برای بار دوم به خلیج فارس اعزام شد، رابرت گیتس گفت: این ناو برای کمک به بازسازی عراق به منطقه آمده است و نشان از قدرت برتر آمریکا در منطقه دارد.این ناو در حالت آماده باش نزدیک به 3200 خدمه دارد و به رادارهای الکترونیک - ماهواره ای و همچنین به سامانه پرتاب موشک های هدایت شونده دریا به دریا، هوا و زمین مسلح است.

لینکلن ناوی هواپیمابر و اتمی است که ساخت آن 6 سال به طول انجامید و در سال 1988 به آب انداخته شد. این ناو چند رکورد را به نام خود ثبت کرده است که یکی از آن ها، بزرگ ترین عملیات تخلیه در زمان صلح است که در سال 1990 و در فیلیپین انجام شد. اولین عملیات نظامی آن نیز شرکت در طوفان صحرا در سال 1992 است.

این ناو که قرار بود تا ماه اکتبر در خلیج فارس بماند، به طور ناگهانی و همزمان با رزمایش موشکی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، منطقه را ترک کرد.

از سوی دیگر، خروج این ناو از خلیج فارس ارتباطی با تعویض خدمه و سایر بحث های فنی ندارد و صرفا برای جلوگیری از خطر احتمالی برخورد صورت گرفته است.

نیروی دریایی آمریکا همواره مخالف اصلی جنگ با ایران بوده زیرا معتقد است بیشترین تلفات را در جنگ با ایران متحمل خواهد شد. در صورت درگیری احتمالی، نیروی دریایی آمریکا ناچار به خروج از منطقه است، در غیر این صورت، متحمل ضربات سنگینی خواهد شد.

آدمیرال دوم کوین کاسگریف، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین در گفتگو با شبکه خبری «ای.بی .سی نیوز» هشدار داده بود جنگ با ایران بسیار فاجعه آمیز خواهد بود و پیامدها و پس لرزه های آن در سراسر منطقه احساس خواهد شد.

با این حال، رزمایش سپاه که کلکسیونی از موشک های جدید را به نمایش گذاشت، باعث وحشت بیشتر نیروی دریایی آمریکا شده است، به طوری که نیروهای آمریکایی مستقر در قطر، بحرین و کویت به حال آماده باش کامل درآمده اند.