آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار اقتصادی
۴

جزئیات بازنشستگی پیش از موعد مشمولان تامین اجتماعی

اسامی مراکز، موسسات و نهادهای غیردولتی مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد تابع قانون سازمان تامین اجتماعی اعلام شد.

یک مقام آگاه با اشاره به قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب سال 1373 اظهار داشت: برابر ماده واحده ای که در 19 تیرماه سال 73 به تصویب رسید موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی شامل شهرداری ها و شرکت های تبعه آن، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، کمیته امدادامام، بنیادشهید، بنیاد مسکن، کمیته ملی المپیک، بنیاد 15 خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تامین اجتماعی فدراسیون های ورزشی آماتوری، جهاد دانشگاهی است.

به گفته وی اجرای این قانون در مورد موسسات و نهادهای عمومی که تحت نظر مقام ولایت فقیه اداره می شوند، با اذن معظم له خواهد بود.

یادآوری می شود: قانون بازنشستگی پیش از موعد مشمولین سازمان تامین اجتماعی، تابع قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت است که سال گذشته به تصویب رسید و آئین نامه اجرایی آن اواسط فروردین ماه سال جاری ابلاغ شد.

براساس این قانون مردان با 25 سال پرداخت حق بیمه و زنان با 20 سال سابقه بیمه بدون لحاظ شرط سنی می توانند با استفاده از حداکثر 5 سال سنوات ارفاقی تا سقف 30 سال بازنشسته شوند.

عادل علایی مدیرکل تامین اجتماعی تهران بزرگ در گفت وگویی اظهار داشت: واحدهای مستمری همه شعب تهران بزرگ برای دریافت مدارک بازنشستگی پیش از موعد آمادگی کامل دارند.

وی افزود: کارکنان مشول این قانون می توانند با موافقت دستگاه های مربوطه حداکثر از 5 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند.

یادآور می شود: این قانون شامل ادارات و کارخانجات بخش خصوصی تابع قانون تامین اجتماعی نمی شود و آنها برابر قوانین حاکم بر قانون کار می توانند بازنشسته شوند.

شایان ذکر است: قانون بازنشستگی پیش از موعد از 5 شهریور سال 86 تا 5 شهریور سال 89 قابلیت اجرایی دارد.