آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار اقتصادی
۴

عضو انجمن صادرکنندگان محصولات صنعتی و معدنی:ایران دانش فنی نفت را علیرغم تحریم 20 ساله آمریکا کسب کرد

عضو انجمن صادرکنندگان محصولات صنعتی و معدنی گفت: حدود 20 سال است که در صنعت نفت تحت تحریم شرکتهای آمریکایی هستیم، ولی توانستیم دانش فنی لازم را در این صنعت بدست آوریم.

مهدی جاریانی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش قیمت برخی مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز صنایع در پی اعمال تحریم ها تصریح کرد: این موضوع باعث ترغیب صنعتگران به تولید چنین مواد و تجهیزاتی می شود و به این ترتیب رشد صنایع داخلی را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: ایران در گذشته نیز بارها تحریم را تجربه کرده و در برخورد با این موضوع ترفندهای مختلفی به کار رفته که یکی از مؤثرترین این روشها ایجاد انگیزه در جهت تولید کالاو خدماتی است که باید از کشورهای دیگر وارد ایران شوند.

وی ادامه داد: تحریم ها علیه کشوری مانند ایران که ازنظر علمی و فنی دارای تجربه و دانش بالایی است عاملی برای شکوفایی و رشد صنعتی و اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس صنعت در مورد چگونگی دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی در زمان تحریم نیز گفت: حدود 20 سال است که در صنعت نفت تحت تحریم شرکتهای آمریکایی هستیم و این شرکتها اجازه سرمایه گذاری در امور نفت و پتروشیمی ایران را ندارند،ولی با توجه به اینکه ارتباط ایران با کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا متعادل است، توانستیم دانش فنی لازم را از کانال این کشورها بدست آوریم.

وی تصریح کرد: کسب تکنولوژی تولید در برخی موارد مانند صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و معدنی به راحتی امکان پذیر است، ولی در برخی صنایع استراتژیک با کمی مشکل همراه است که با توجه به تجربیات ایران، این مانع نیز قابل رفع است.

وی در ادامه با اشاره به برخی آثار تخریبی کوتاه مدت تحریم ها بر جوانب اقتصادی کشور تصریح کرد: تحریم ها تابع مسائل سیاسی و بین المللی است و با توجه به خط مشی های کشور که براساس منافع ملی شکل گرفته، دستیابی به انرژی هسته ای جزء اولویت های کشور است.

وی ایجاد برخی موانع در اعطای تسهیلات بانکی به بخش صنعت را یکی از آثار منفی تحریم ها عنوان کرد و افزود: باید روشهایی را برای استفاده از سیستم بانکی کشورهای دوست با ایران به جای برخی بانکهای اروپایی پیدا کرد تا به این ترتیب صنعتگران ایرانی بتوانند از عملیات بانکی بین المللی استفاده کنند .