آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۲
اخبار اقتصادی
۴

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان: توانمندی های داخلی صنعت نفت تاثیر مثبت تحریم های خارجی است

تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای خارجی، نعمتی بود که باعث خودکفایی ایران شد.

منوچهر آقانژاد مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با بیان این مطلب گفت: بزرگترین اثر مثبت تحریم های اجرا شده در طول سالیان متمادی این بود که ما را مجبور به استفاده از توانمندی های داخلی و خودکفایی کرد.

وی ادامه داد: شرکت نفت در اوائل انقلاب عادت داشت برای حفظ استانداردها از تکنولوژی و تجهیزات خارج از کشور استفاده کند و مسئولین وقت نفت به دلیل حساسیت و خطرناک بودن نمی توانستند از منابع داخلی استفاده کنند.

آقانژاد خاطرنشان کرد: اما تحریم ها موجب شد تا بررسی های همه جانبه ای برای کشف استعدادها و بهره مندی از منابع موجود به عمل آید و با استفاده از شرایط حال و آینده زمینه سازی های خودکفایی فراهم شود.

وی به حمله موشکی هواپیماهای عراقی در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در یکی از این حملات یک برج پالایشگاه اصفهان به کلی منهدم شد که سازنده فرانسوی عنوان کرد که ساخت این برج به دو سال زمان نیاز دارد.

آقانژاد افزود: این برآورد اولیه در حالی موجب ناراحتی کارکنان شرکت شده بود که بعد از بررسی ها و شناسایی راهکارهای مختلف تصمیم گرفتیم خودمان این برج را بازسازی کنیم که به همت همکاران در عرض 70 روز برج مربوطه ساخته شد که این اقدام موجی از شادی و روحیه را در بین تمام همکاران ایجاد کرد و اعتماد به نفس ها را بالابرد.

وی با بیان این مطلب که چنین اقداماتی در برهه های مختلفی پیاده شده اظهار داشت: تحریم های متعدد باعث شده که در شرایط فعلی مکانیزم های جدیدی به وجود آید به طوری که بسیاری از تجهیزات موردنیاز توسط ساخت داخل انجام می شود و بسیاری از شرکت های داخلی از تکنولوژی های بومی استفاده می کنند.

آقانژاد خاطرنشان کرد: این رویه باعث شد که براساس مصوبات و علیرغم اشتباه های اولیه شرکت های پیمانکار داخلی از خدمات شرکت های ایرانی استفاده کنیم و به مرور به خودکفایی برسیم.

مدیرعامل شرکت اصل چهل و چهاری پالایشگاه اصفهان در مورد تحریم های مالی و ارزی خاطرنشان کرد: با اقداماتی چون تغییر بانک ها و نوع ارز و پرداخت های نقدی نیازهای تکنولوژی های خاص خارجی را برطرف کرده ایم.