آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۶۲
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

گرایش اهل سنت به رهبری شیعه

روزنامه الشرق الاوسط طی گزارشی اذعان کرد مدل حکومت دینی ایران مورد توجه و غبطه جریان های سنی مذهب در خاورمیانه قرار گرفته است.

الشرق الاوسط که دارای گرایشات ضدایرانی هم هست، در این گزارش می نویسد: جامعه سنی و رهبران دینی آن در کشورهای اسلامی گرایش به دخالت مرجعیت شیعه در سیاست پیدا کرده و بسیاری از بحران های منطقه از گذشته تاکنون را در جدایی رهبران دینی و سیاسی و کنار نشستن رهبران دینی می دانند.

این روزنامه می نویسد: «اکنون بسیاری از رهبران دینی فعالیت های خود را از محدوده داخل مساجد گسترده تر کردند، برخی هم به حکومت راه یافته اند و دیگران هم در تلاش برای راهیابی به قدرت هستند. سخنان ما در اینجا راجع به دولت های اهل سنت است.» مثل حماس.رهبران دینی عرب به مدل حکومتی ایران علاقمندند و تجربه ترکیه را به خاطر مشی لیبرالی آن نمی پسندند. فعالان اسلامی اهل سنت به رهبری ایرانی رشک می برند.

نویسنده در پایان می نویسد: «رهبری ایران اکثریت را قانع کرده که حکومت کردن یک حق دینی است. امروز دیگر عده ای آشکارا بیان می کنند که حاکمان امروزی (در جوامع اهل سنت) حق حکومت کردن ندارند. اهل سنت در اینجا اختلافات تفسیری و سنتی با شیعه را کنار می گذارد.»