آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۶۲
صفحه آخر
۱۶

شکست اجلاس ناتو در اتخاذ موضعی واحد علیه روسیه

وزیران خارجه ناتو در اجلاس بروکسل موفق نشدند موضع واحدی علیه روسیه بگیرند و با پیشنهاد آمریکا برای مجازات مسکو مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هر چند وزیران خارجه 26 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست عصر سه شنبه خود در بروکسل اقدامات روسیه در گرجستان را نقض حقوق بین الملل دانستند، ولی در این نشست اضطراری خود، در مورد نحوه برخورد با روسیه اتفاق نظر نداشتند و حتی از پیشنهاد «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه آمریکا برای مجازات روسیه، حمایت نکردند.

اعضای ناتو نشان دادند که مایل نیستند از پیشنهاد رایس برای قطع کامل همکاری ها با روسیه و اعمال تحریم های شدید بر ضد آن حمایت کنند و در شرایط فعلی تصمیم قطعی درباره برخورد با روسیه نگرفته اند.

علاوه بر آمریکا در اجلاس فوق، انگلستان، لهستان و کشورهای بالتیک نیز از موضع گیری شدید در قبال روسیه حمایت کردند، ولی کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا با این نظر مخالفت کردند.

روابط روسیه و ناتو که در آستانه تیرگی کامل قرار گرفته، هنوز به طور کامل قطع نشده است، هر چند امکان تجدید نظر از جانب هر دو طرف وجود دارد.

«یاپ دهوپ شفر»، دبیر کل ناتو، از توقف «موقت» فعالیت «شورای روسیه-ناتو» تا زمانی که نیروهای نظامی روسی به طور کامل خاک گرجستان را ترک نکرده باشند، خبر داد.

روسیه نیز در واکنش به این مسئله، هشدار داد که در روابط خویش با اعضای ناتو تجدید نظر خواهد کرد. شفر خاطر نشان ساخت، فعالا مشخص نیست دقیقا چه جهت گیری ای در همکاری های ناتو با روسیه تعیین شود، ولی به عقیده وی، همه چیز در حال حاضر بستگی به روسیه و اینکه این کشور تا چه اندازه می تواند توافقات صلح در منطقه اوستیای جنوبی را مورد اجرا درآورد، بستگی خواهد داشت.

در هر حال، نتیجه مباحثات وزیران خارجه ناتو در بروکسل، آن طور که در واشنگتن انتظار می رفت، سبب تیرگی کامل روابط روسیه و غرب نگردید، بلکه حتی این امکان را نیز تقویت کرد که روابط طرفین (ناتو و روسیه) به سمت بهبودی پیش رود!

با توجه به اختلاف نظر 26 عضو ناتو در مورد آینده همکاری با روسیه، رایس موفق نشد آن طور که مایل بود روسیه را به خاطر حمله به گرجستان مجازات کند، بلکه آنچه نصیب وی گردید، تنها محکومیت روسیه بود.