آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۶۲
حوادث
۱۵

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی: شدت اعتیاد در کشور افزایش یافته است

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: رشد اعتیاد در کشور صفر شده اما شدت آن افزایش یافته است، زیرا 40 درصد معتادان کشور مصرف کننده هروئین و کراک هستند.

به گزارش فارس، محمد نفریه با اشاره به این که بین 800 هزار تا یک میلیون و 700 هزار نفر معتاد داریم افزود: معنای افزایش شدت اعتیاد این است که در سال 84 نتایج این ارزیابی نشان داد که 20 درصد معتادان کشور مصرف کننده هروئین، کراک و مواد اعتیادآور صنعتی هستند اما نتایج همین ارزیابی در سال گذشته نشان داد که 40 درصد معتادان کشور هروئین، کراک و مواد روانگردان را که خطرناک ترین انواع مواد مخدر و اعتیادآور هستند، مصرف می کنند.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور برنامه های پیشگیری از اعتیاد را از حدود 15 سال پیش شروع کرد، البته در این سال ها به علت کم و زیاد شدن بودجه پیشگیری از اعتیاد اجرای این برنامه ها فراز و نشیب های زیادی داشته است، مهمترین برنامه ای که اکنون در این زمینه اجرا می شود آموزش مهارت های زندگی بین کودکان و نوجوانان پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، دبیرستانی و دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: برنامه دیگر اجرای برنامه های اجتماع محور است که با هدایت سازمان بهزیستی، گروه های مردمی در محله های شهری، روستایی، مراکز تحصیلی و کاری تشکیل می شود، این گروه ها عوامل گسترش اعتیاد را در هر منطقه شناسایی و با آن مبارزه می کنند.

نفریه افزود: سال 85 حدود سه میلیون و 260 هزار نفر تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد بهزیستی قرار گرفتند. این آمار در سال 86 به علت کاهش بودجه به 2 میلیون و 160 هزار نفر کاهش یافت اما امسال با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر که امسال را سال پیشگیری از اعتیاد نامگذاری کرده است و 360 میلیون تومان اعتبار سازمان بهزیستی برای ارائه آموزش های پیشگیری از اعتیاد به چهار میلیون نفر برنامه ریزی کرده ایم.