آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
خبر
۶

امیدواری به سرنوشت مطلوب در پرونده هسته ای با عقلانیت

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تدوین پیش نویس گزارش البرادعی در آینده نزدیک اظهار کرد: دو پهلو بودن گزارش های وی، بی تاثیر از نقش شورای امنیت در مساله پرونده هسته ای کشور نیست، چرا که او تحت فشارهای وارده از سوی آمریکا این گزارش ها را تنظیم می کند و در عین حالی که به بخشی از واقعیت ها می پردازد، منافع طرف غرب را نیز در آن حفظ می کند و همین مساله منجر به دو پهلو شدن گزارش های البرادعی می شود که بعید نیست گزارش آتی وی نیز به همین سبک نوشته شود.

حسین سبحانی نیا در گفت وگو با ایلنا با اشاره به گزارش های مختلف البرادعی، سفرهای پیاپی «هاینونن» به ایران و مذاکرات اخیر سولانا و جلیلی را نشانگر روند رو به رشد پرونده هسته ای کشور دانست و با مثبت ارزیابی کردن آن افزود: انتظار می رود از مجموع این مسائل منافع دو طرف تامین شود. وی با اشاره به فشارها و اعمال محدودیت های آمریکا و اسرائیل بر فعالیت های هسته ای ایران، متذکر شد: این فشارها تاثیر جدی بر روند پرونده هسته ای ایران نخواهد داشت؛ چرا که طرف های غربی به ویژه کشورهای اروپایی همچون روسیه و چین به این نتیجه رسیدند که باید به دنبال راه برون رفت از چالش های موجود از طریق گفت وگو و مذاکره باشند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه فشارها و تهدیدهای آمریکا به نتیجه نرسیده و از این پس نیز نتیجه بخش نخواهد بود، ادامه داد: پرونده هسته ای کشور در مسیری قرار گرفته که امید است با عقلانیت دو طرف به سرنوشت مطلوبی برسد.

وی با اشاره به حضور نماینده آمریکا در مذاکرات پیشین سولانا و جلیلی خاطر نشان کرد: نسبت به این مساله دو نوع نگاه وجود داشت، نخست نگاه خوش بینانه که حضور نماینده آمریکا را به دلیل حذف واسطه ها و بررسی مستقیم مواضع دو طرف مثبت ارزیابی می کرد. نگاه بدبینانه ای نیز به این مساله وجود داشت که حضور نماینده آمریکا را منجر به مسموم شدن فضای مذاکرات و عدم دستیابی به نتایج می دانست.

سبحانی نیا با بیان اینکه نگاه خوش بینانه ای به این مساله داشته است، افزود: امیدواریم در آینده نیز شاهد پیشرفت هایی در این زمینه باشیم.