آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
دنیا
۴

قیمت نفت افزایشی کم را تجربه کرد

گروه بین الملل- روز چهارشنبه قیمت نفت در آسیا با کمی افزایش، نزدیک به بشکه ای 115دلار رسید. علت این مساله انتظار سرمایه گذاران برای گزارش هفتگی از موجودی نفت خام آمریکا است.

این گزارش گواهی خواهد بود بر اینکه کندی رشد اقتصادی آمریکا تقاضای مصرف کنندگان را برای محصولات نفتی چون بنزین کاهش می دهد.در بورس نیویورک قیمت نفت خام شیرین برای تحویل در ماه سپتامبر با 55سنت افزایش به بشکه ای 08/115دلار رسید. ارزش این قراردادها نسبت به روز پیش 66/1دلار افزایش نشان داد و به بشکه ای 53/114دلار رسید.دیروز سرمایه گذاران منتظر گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در مورد میزان نفت آمریکا بودند. انتظار می رفت گزارش عرضه نفت نشان دهد که ذخایر بنزین آمریکا تا سه میلیون بشکه کاهش یافته است.جاناتان کورنافل، مدیر آسیایی مرکز هادسون کپیتال انرژی می گوید: «مردم به قیمت های پمپ بنزین ها چشم دوخته اند».قیمت نفت پس از آنکه نسبت به رکورد 27/147دلاری خود در هر بشکه در روز یازدهم جولای، حدود 35دلار یا نزدیک به یک چهارم سقوط کرد، دوباره افزایش یافته است. علت روند نزولی قیمت نفت این است که انتظاراتی مبنی بر اینکه قیمت بالای بنزین و کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده، اروپا و ژاپن تقاضا برای انرژی را تحت تاثیر قرار دهند، وجود دارد.

کورنافل می گوید: «درست وقتی که بازار روندی صعودی را برای قیمت ها در پیش می گیرد، ناگهان روند نزولی از راه می رسد. به نظر می رسد مابین رقم 112 و 118دلار مدام در حال نوسانیم».در سایر مبادلات بورس نیویورک، قیمت فروش آینده نفت کوره 33/2سنت افزایش یافت و به هر گالن 147/3دلار رسید. این در شرایطی است که قیمت های بنزین با افزایشی 18/1سنتی به هر گالن 882/2دلار رسید. قیمت فروش آینده گاز طبیعی 1/9سنت افزایش یافت و به هر 1000پای مکعب 067/8دلار رسید. در لندن، قیمت نفت خام برنت ماه اکتبر با 49سنت افزایش به بشکه ای 74/113دلار رسید.