آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
صنعت و معدن
۳

سندیکای صنایع کنسرو: قیمت «رب» عادلانه نیست

ایسنا- قیمت تعیین شده از سوی وزارت بازرگانی برای کنسرو رب گوجه فرنگی عادلانه نیست.

احمد آزادمرد، رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان این مطلب گفت: بر اساس اعلام وزارت بازرگانی، قیمت کارخانه ای هر کیلو رب گوجه فرنگی 1550 تومان و نیم کیلو رب گوجه فرنگی 750 تومان تعیین شده است و در صورتی که کارخانه ها کنسرو رب گوجه فرنگی را با قیمت بیشتری بفروشند، جریمه می شوند.

وی افزود: در حال حاضر ممکن است گوجه فرنگی در بازار فراوان باشد، اما تا یک ماه دیگر احتمال کمبود گوجه فرنگی در بازار وجود دارد، اما به نظر می رسد مسوولان وزارت بازرگانی به هیچ یک از این عوامل در قیمت گذاری رب گوجه فرنگی توجه نکرده اند. به گفته او با توجه به هزینه های فعلی تولید، کرایه های حمل ونقل و دستمزد نیروی کار، تولید هر کیلو رب گوجه فرنگی به قیمت تعیین شده مقرون به صرفه نبوده و پیشنهاد تولیدکنندگان در این زمینه قیمت 1900 تومان به ازای هر کیلو است؛ ضمن این که ممکن است کیفیت تولیدات در کارخانه های سراسر کشور با یکدیگر متفاوت باشد.

به گفته رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران چندی پیش یکی از کارخانه های کنسروسازی به علت عدم رعایت قیمت های مصوب جریمه سنگینی شد. آزادمرد در ادامه با اشاره به این که به دلیل بروز عواملی مانند خشکسالی و کم آبی صنایع غذایی کشور دچار بحران شده اند، توضیح داد: خشکسالی باعث تولید کمتر میوه و محصولات کشاورزی شده و به این ترتیب میزان تولید مواد اولیه صنایع کنسرو نیز کاهش یافته است. وی اضافه کرد: در حال حاضر به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی و کم آبی یارانه، تسهیلات و وام های کم بهره داده می شود، اما متاسفانه به صنایع تبدیلی و غذایی توجه چندانی نمی شود.