آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۹۸
بورس کالا
۱۵

اخبار نفتی

محصولات پتروشیمی، هدف بعدی قراردادهای آتی بورس کالا

شانا - بسیاری از محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی به دلیل آن که قیمت روزانه و بازار نقدی ثابتی در جهان دارند، هدف بعدی انجام قراردادهای آتی در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی هستند.

برخی از محصولات نفتی و پتروشیمی که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند، از بازار فروش خوبی برخوردارند که باعث شده تا قیمت این محصولات نیز همچون طلا، مس و نفت خام به صورت روزانه و بین المللی تعیین و اعلام شود. چنین محصولاتی که از بازار نقدی قوی در داخل و خارج از محیط بورس های جهان برخوردارند، می توانند بر اساس دستورالعمل قراردادهای آتی (FUTURE) معامله شوند. کالاهای نفتی و پتروشیمی اکنون در شرکت بورس کالای ایران بررسی می شوند تا تعداد و نوع محصولات برای انجام معاملات آتی مشخص شود. از مشخصه های اصلی معاملات آتی، ریسک بالای آنها است و معامله گران باید قبل از انجام معامله، ریسک های معاملاتی را شناسایی کنند، زیرا سازمان بورس هیچ مسوولیتی را در قبال ریسک های وارد شده نمی پذیرد.

قرارداد آتی، قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می شود، در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که در آن زمان تعیین می کنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالارا با آن مشخصات خریداری کند و برای جلوگیری از امتناع دوطرف از اجرای قرارداد، دو طرف به صورت شرط ضمن عقد متعهد می شوند مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بگذارند.

همچنین دو طرف قرار داد متعهد می شوند متناسب با تغییرات قیمت آتی، وجه تضمین را تعدیل کنند و اتاق پایاپای از طرف آنان وکالت دارد متناسب با تغییرات، بخشی از وجه تضمین هر یک از دو طرف را به عنوان اباحه تصرف کرده و در اختیار دیگری قرار دهد.