آرشیو پنجشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۲
جهان
۶

دومین روز همایش ملی جمهوری خواهان آمریکا برگزار شد

شطرنج درهم ریخته سیاست آمریکا

گروه بین الملل: دومین روز همایش ملی دموکرات ها روز گذشته در حالی به پایان رسید که حمایت جو لیبرمن، سناتوردموکرات ایالت کانکتیکات و یار انتخاباتی نامزدهای دو دوره گذشته حزب جمهوریخواه برای احراز پست ریاست جمهوری این کشور با ناکارآمد خواندن باراک اوباما، نامزد حزب خود از جان مک کین، نامزد حزب رقیب حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیبرمن که در همایش انتخاباتی جمهوریخواهان در مینه سوتا حضور یافته بود اوباما را نامزدی آزموده نشده خواند که تمایل ندارد گروه های قدرتمند فشار را به چالش بکشد.

لیبرمن طی نطقی در این همایش مک کین را بهترین گزینه برای رهبری رو به جلوی آمریکا خواند. او گفت: اوباما مردی با استعداد، جوان و سخن دان است که برای کشور ما می تواند در سالهای آینده کارهای بزرگی انجام دهد اما سخنرانی جایگزین سابقه به ویژه در دوران سخت آمریکا نیست.

این عضو سنا که در سال 2004 در پی به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، افزود: اوباما به جایگاه سران حزب نرسیده که چیز شاخصی به دست آورد و تمایلی برای به دست گرفتن منافع دموکرات ها ندارد.

لیبرمن در شب دوم نشست جمهوری خواهان دقیقا هشت سال پس از آن که در کنوانسیون ملی دموکرات ها در لس آنجلس ایستاد و به عنوان معاون ال گور، نامزد حزب دموکرات برای راهیابی به کاخ سفید سخنرانی کرد طی نطقی آتشین آمریکایی را ورای گرایشات حزبی به حمایت از مک کین فراخواند.

وی که در اعتراض به موضع حزب دموکرات در قبال جنگ عراق از این دموکرات خارج شده از جایگاه خود استفاده کرد تا سابقه امنیتی اوباما را به باد انتقاد بگیرد و در عوض سابقه مک کین را در این زمینه بستاید.

لیبرمن که از حامیان جنگ عراق بود با اشاره به مخالفت اوباما با اختصاص منابع مالی بیشتر به نیروهای آمریکایی در عراق موضع مک کین در حمایت از این طرح را با توجه به مخالفت عومی با آن شجاعانه و نشانه میهن پرستی او توصیف کرد.

لیبرمن گفت: هر کسی تا حالابه رای دادن به جمهوری خواهان فکر کرده باید امسال این کار را انجام دهد. امشب می خواهم از شما بپرسم که آیا شما مستقل هستید؟ یک دموکرات ریگانی هستید؟ یک دموکرات کلینتونی هستید یا فقط یک دموکرات ساده قدیمی هستید. امسال وقتی رای می دهید به فردی رای بدهید که معتقدید بهترین گزینه برای کشور شماست و نه برای حزب تان.