آرشیو شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۸۱
اخبار کشور
۳

به دلیل نگرانی از درگیری با ایران انجام شد

خودداری آمریکا از فروش سلاح به اسرائیل

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت: آمریکا تقاضای اسرائیل برای در اختیار داشتن بمب های بتن شکن را از ترس استفاده این بمب ها توسط تل آویو علیه ایران رد کرد.

روزنامه «هاآرتص» در شماره دیروز خود نوشت: بسته کمک امنیتی که آمریکا از ارائه آن به اسرائیل در چند ماه گذشته به دلیل نگرانی از استفاده ازآن برای حمله به تاسیسات اتمی ایران امتناع کرد شامل تعداد فراوانی بمب های بتن شکن، اجازه استفاده از حریم هوایی عراق، یک سیستم فناوری پیشرفته و هواپیماهای سوخت گیری مجدد بود.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مقامات دو کشور در چند ماه گذشته درباره تقاضاهای اسرائیل بحث کرده اند و رد این تقاضا، حمله تل آویو به ایران را بسیار دشوار کرده است.

حدود یک ماه قبل نیز هاآرتص گزارش داد که دولت بوش تقاضای اسرائیل برای دریافت یک سری موارد امنیتی که می تواند قابلیت حمله به ایران را ارتقا دهد، رد کرده است.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی دولت آمریکا این تقاضا را به عنوان نشانه هایی برای تدارک حمله اسرائیل به ایران می دانست.

این روزنامه صهیونیستی می افزاید: دولت آمریکا همچنین دادن مجوز برای عبور جنگنده های اسرائیلی از آسمان عراق برای حمله به ایران را رد کرده است.

هاآرتص در ادامه نوشت: کارشناسان نظامی بر این باورند که بمب های بتن شکن «جی بی یو-28» که اسرائیل تقاضای آن را مطرح کرده بود می توانند علیه تاسیسات اورانیوم ایران در نطنز که در زیرزمین قرار دارد، موثر باشند.

بمب های «جی بی یو-28»، با 2.2 تن وزن، به کمک لیزر هدایت می شوند و با کلاهکی قدرتمند قادرند از بتن هایی با ضخامت بیش از شش متر عبور کرده و تا 30.5 متر در زمین سخت نفوذ کنند.

این گزارش روزنامه هاآرتص در حالی مطرح می شود که وزارت دفاع اسرائیل هنوز درباره این خبر هیچ واکنشی نشان نداده است.