آرشیو شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۸۱
صفحه آخر
۱۶

توافقنامه تقسیم قدرت در زیمبابوه پس فردا به امضا می رسد

رهبر مخالفان زیمبابوه از توافق اپوزیسیون با دولت موگابه بر سر تقسیم قدرت در این کشور آفریقایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مورگان چانگیرای رهبر مخالفان زیمبابوه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ما در مذاکراتمان برای تقسیم قدرت با دولت به توافق رسیدیم. وی پس از دیدار با «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه در هراره این مطلب را اعلام اما از ذکر جزئیات آن خودداری کرد.

مذاکرات موگابه و چانگیرای درباره تقسیم قدرت در این کشور آفریقایی تاکنون چند بار برگزار شده بود و این دور از مذاکرات چهار روز به طول انجامید.

این مذاکرات پس از آن انجام شد که رهبران دو حزب «زانو پی اف» و حزب مخالف دولت «جنبش تغییرات دموکراتیک» نتوانستند در دو دوره انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور این کشور به نتیجه برسند و هر کدام دیگری را به تقلب محکوم کرد.

«تابو امبکی» رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز که نقش میانجی را در مذاکرات تقسیم قدرت در زیمبابوه به عهده دارد گفت: رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه با توافقنامه تقسیم قدرت با اپوزیسیون این کشور موافقت و هر دو طرف روز دوشنبه (پس فردا) آن را به امضا خواهند رساند.

با وجود این، هنوز موگابه در این مورد اظهارنظر نکرده است.

موگابه 84 ساله اززمان استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال 1980 تاکنون قدرت را در دست دارد و پس از کناره گیری چانگیرای از دور دوم انتخابات، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.