آرشیو شنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۸۱
صفحه آخر
۱۶

به جرم توطئه چینی در کاراکاس و لاپاز ونزوئلاو بولیوی سفیران آمریکا را اخراج کردند

چاوز و مورالس، سفیران آمریکا را از ونزوئلاو بولیوی اخراج کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی سفیر آمریکا در خاک این کشور را به دامن زدن به اعتراض های ضددولتی متهم کرد.

به گفته مورالس وزارت خارجه بولیوی، در پیامی رسمی به «فیلیپ گلد برگ» سفیر آمریکا در لاپاز، تصمیم دولت مبنی بر بازگشت هر چه سریعتر وی به کشورش را خواستار شده است.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که به گفته «ایوان کابلاس» سخنگوی مورالس، ناآرامی ها در مناطق مختلف کشور در حال ایجاد شرایطی برای بروز نوعی جنگ داخلی است.

مورالس در سخنرانی خود سفیر آمریکا را به کمک کردن به مخالفانش متهم کرد و در ماه گذشته، نیز وزارت خارجه بولیوی، مراتب اعتراض رئیس جمهور این کشور در دیدار رسمی گلدبرگ با فرماندار سانتاکروز را به وی اعلام کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: هنوز درخواست رسمی از سوی بولیوی درباره اخراج گلدبرگ را دریافت نکرده است.

«هوگو چاوز» رئیس جمهوری و نزوئلانیز به سفیر آمریکا در کاراکاس دستور داد تا ظرف چند روز آینده خاک این کشور را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاوز، سفیر آمریکا در ونزوئلارا به توطئه علیه دولت متهم کرد و گفت: روابط دیپلماتیک میان کاراکاس و واشنگتن تا زمان کناره گیری جرج بوش، همچنان کاهش خواهد یافت.

رئیس جمهور ونزوئلادر حالی که مشت های خود را گره کرده بود در جمع هواداران خود اظهار داشت: ما این دیپلمات آمریکایی را مسئول تمامی توطئه ها در کشورمان می دانیم.

در همین حال سفارت آمریکا در ونزوئلااعلام کردکه در جریان سخنرانی چاوز قرار داشت، اما هیچ دستور رسمی دریافت نکرده است.

ونزوئلاکه چهارمین تامین کننده نفت آمریکاست، پیشتر تهدید کرده بود که اگر آمریکا به اقدامات خصمانه اش علیه کاراکاس ادامه دهد، صادرات نفت را به آن کشور قطع خواهد کرد.

هوگو چاوز همچنین در باره حضور دو جنگنده روس در خاک ونزوئلاخاطرنشان کرد: حضور این جنگنده ها یک هشدار برای آمریکاست.

در همین حال آمریکا، فرمان اخراج سفیر بولیوی از واشنگتن را صادر کرد. این اقدام در پی اخراج سفیر آمریکا از بولیوی صورت گرفت.

همچنین همزمان با شعله ور شدن اعتراضات در مناطق دوردست آمازون تاکنون هفت کشاورز به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته و چندین نفر مجروح شدند. دولت مورالس فرمانداران راستگرای بولیوی را مسئول ناآرامی اخیر کشور عنوان کرد.