آرشیو چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۴
جامعه
۱۷

رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت:

156 مورد انسانی سیاه زخم سال گذشته در کشور شناسایی شد

گروه جامعه: رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، با بیان این که سال گذشته 156 مورد انسانی آنتراکس در کشور شناسایی و به سازمان دامپزشکی کشور گزارش شده است، گفت: سیاه زخم بیماری آندمیک کشور ماست و سالیانه 200 تا 250 مورد ابتلابه سیاه زخم (آنتراکس) گزارش می شود.

دکتر محمدرضا شیرزادی، در گفتگو با ایسنا، با بیان این که با شناسایی موارد انسانی سیاه زخم گزارش آن برای پیدا کردن مخازن دامی به سازمان دامپزشکی کشور ارائه می شود، اظهار کرد: موارد سیاه زخم در مناطق کوهپایه ای شایع تر است. این در حالی است که پوشش مناسب واکسیناسیون دام علیه سیاه زخم (آنتراکس) سبب بروز کمتر این بیماری در برخی از استان های کشور شده است.

وی با اشاره به ارائه برنامه های آموزشی همگانی در زمینه سیاه زخم و شناسایی موارد مشکوک آن گفت: درمان این بیماری سرپایی است.

رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، سیاه زخم را بیماری باکتریایی دانست و یادآور شد: 98 درصد موارد سیاه زخم از نوع جلدی است و دو درصد از انواع کشنده آن ریوی و گوارشی است.

شیرزادی، با بیان این که باسیل سیاه زخم برای سالیان متمادی در خاک زنده می ماند و امکان انتقال آن از طریق ذبح دام آلوده و تماس با دام از طریق پشم چینی وجود دارد، یادآور شد: آموزش نقش بسزایی در کاهش میزان موارد ابتلادارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 156 مورد آنتراکس (سیاه زخم) گزارش شد که از این تعداد دو مورد در کردستان، 19 مورد در آذربایجان شرقی، 18 مورد در خراسان رضوی، 21 مورد در آذربایجان غربی و مابقی به صورت پراکنده و تک گیر در کشور بوده است.

گفتنی است، مقامات بهداشتی کردستان عراق طی روزهای اخیر از شیوع سیاه زخم در شمال عراق خبر داده و وزیر بهداشت این منطقه نیز آلودگی 27 نفر به باکتری سیاه زخم را تاکنون اعلام کرده بود.

شایان ذکر است، این آلودگی برای نخستین بار طی 28 سال گذشته در عراق مشاهده می شود و تاکنون هیچ گزارشی از مرگ و میر مبتلایان منتشر نشده است.