آرشیو دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۳
صفحه آخر
۲۴

برندگان جایزه و نشان ادبی آل احمد معرفی شدند

تقدیرشدگان جایزه ملی جلال آل احمد، شامگاه شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار «ایران»، محمدحسین صفار هرندی در این مراسم از جلال آل احمد به عنوان نویسنده ای مردمی یاد کرد که با گسست از محافل عادت شده همچون جامعه روشنفکری و حزبی به سمت مردم آمد و به مردم و عقاید آنها احترام گذاشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه جلال آل احمد را به دلیل جایگاه تصویبش در شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه 84 و آئین نامه آن در آبان 85 دارای اهمیت خواند. دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز از آل احمد به عنوان شخصیت مهم و اثرگذار در سه دهه از تاریخ معاصر نام برد و سرگذشت وی را سرگذشت یک نسل خواند.

همچنین محمدعلی رمضانی دبیر نخستین دوره جایزه جلال از حضور سه هزار و پانصد و هفده کتاب در سه بخش رقابتی ادبیات داستانی، نقد ادبی و تاریخ نگاری و مستندنگاری خبر داد.

وی افزود: سه هزار و چهارصد و چهل و یک اثر از راهیابی به مرحله دوم داوری بازماندند و 76 اثر به مرحله بعدی راه پیدا کردند. بر پایه این گزارش، در ادامه مراسم تقدیر شدگان جایزه ادبی آل احمد، با دریافت نشان این نویسنده شهیر ایرانی و 25 سکه بهار آزادی مورد تقدیر قرار گرفتند.

یوسف علیخانی با کتاب «اژدهاکشان» جایزه داستان کوتاه را به خود اختصاص داد و فیروز زنوزی جلالی با کتاب «قاعده بازی» به عنوان نفر برتر بخش داستان بلند شناخته شد. همچنین کتاب سه جلدی «سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام» به کوشش جمعی از پژوهشگران جایزه بخش تاریخ نگاری و مستندنگاری را به دست آورد. در بخش نقد ادبی نیز حسینعلی قبادی و محمد بیرانوندی با کتاب سیر نمادپردازی در فرهنگ ایرانی و سجاد آینه لو با کتاب از اسطوره تا حماسه به عنوان نفرات برتر شناخته شدند.