آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۹
اجتماعی
۴

بهبود چین و چروک پوست با استفاده از سلول بنیادی از سوی محققان ایرانی انجام شد

گروه اجتماعی- رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان از انجام تحقیقات بر روی کاربرد سلول های بنیادی پوست در درمان زخم های ناشی از دیابت، سوختگی و زخم های ناشی از سالک خبر داد و گفت: هم اکنون تحقیقات اولیه بر روی کاربرد سلول های بنیادی فیبروبلاست در بهبود چین و چروک صورت با بهبود 44 بیمار به پایان رسیده است.

به گزارش مهر، دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در جمع خبرنگاران افزود: محققان مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان و پژوهشکده رویان با همکاری یکدیگر 4 سال است که در زمینه کاربرد فیبروبلاست تحقیق می کنند و توانسته اند از فیبروبلاست در بهبود چین و چروک و ترمیم ضایعات سوختگی، اسکارهای سالک و تعدادی از بیماران دیابتی استفاده کنند. وی یادآور شد: در شش ماه اخیر تحقیقاتی در زمینه تکثیر کراتینوسیت برای ترمیم ضایعات سوختگی، ضایعات ناشی از اسکارها و ترمیم اسکارها انجام شده که موفقیت آمیز بوده است. نیلفروش زاده گفت: در مورد درمان ویتیلیگو یا بیماری لک و پیس هم مرکز تحقیقات توانسته با همکاری رویان 5 نفر را تحت درمان قرار دهد که البته این کار هنوز در ابتدای راه است.

وی درباره میزان موفقیت تزریق فیبروبلاست به 44 بیمار تحت درمان چین و چروک، گفت: میزان موفقیت در مورد این افراد به طور میانگین 46 درصد بوده است که این میزان موفقیت با تحقیق مشابه این تحقیق در امریکا یکسان است، با این تفاوت که در تحقیقات امریکایی ها سه بار تزریق فیبروبلاست انجام شده اما در مرکز تحقیقات پوست و سالک اصفهان به علت کمبود بودجه فقط دو بار تزریق فیبروبلاست صورت گرفت. نتایج این دو تحقیق کاملا مشابه هم هستند. در صورت وجود بودجه در مرکز تحقیقات و توانایی بیماران برای تامین هزینه های انجام این کار، تزریق فیبروبلاست بازهم صورت می گیرد.