آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۴۱۸۸
بین الملل
۲۳

با طرح سخنان اهانت آمیز درباره سیاستمداران سارکوزی اروپا را به خشم آورد

اظهارنظر اهانت آمیز نیکلاسارکوزی رئیس جمهوری فرانسه درباره رهبران کشورهای اروپایی، سبب شگفتی مطبوعات بین المللی شده است.

به گزارش لیبراسیون سارکوزی در ضیافت ناهار خصوصی با اعضای پارلمان در کاخ «الیزه»، در مورد «خوزه لویی زاپاترو» همتای اسپانیایی خود گفت: «آدم چندان باهوشی نیست».

وی همچنین با ستایش هوش و دقت اوباما، همتای امریکایی خود را «بی تجربه» خواند و در مورد «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان نیز گفت که وی از بحران اقتصادی کشورش ناآگاه است و «مجبور خواهد بود نظرات اقتصادی مرا بپذیرد».

در اظهار نظرهای سارکوزی، تنها «سیلویو برلوسکنی» نخست وزیر ایتالیا به خاطر اهمیت آنچه وی توجه به دموکراسی خواند، مورد حمایت قرار گرفت. گفتنی است که همسر دوم سارکوزی، کارلابرونی ایتالیایی است. برخی دیگر از مطبوعات اسپانیا نیز با بیان شخصیت «لاف زن» سارکوزی، این سخنان را در آستانه سفر سارکوزی به این کشور نابجا خواندند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز نوشت: سارکوزی خارج از مذاکرات همتایان خود را احمق و خام می داند.

این رسانه تاکید کرد که رهبر فرانسه از ابتدا مشی برتری جویی در صحنه اروپا داشته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» امریکا نیز با اشاره به اینکه سارکوزی همتایان خود را به سخره گرفته است، «خوراک رهبران را منوی صرف غذا با سارکوزی» خواند. کاخ الیزه در اطلاعیه ای انتساب سخنان مذکور به سارکوزی را تکذیب کرده است اما رسانه های فرانسوی چنین تکذیبیه ای را بیهوده خوانده اند.