آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۶۷
خانواده
۷

اسفناج مانع کوری می شود

اسفناج دارای لوتئین و زئازانیتن است که از تخریب شبکیه چشم جلوگیری می کند و مانع کوری می شود. همچنین سبب سالم ماندن ماکولای چشم می شود.

اسفناج منبع غنی ویتامین C B3 A، آهن و پتاسیم است و برای کسانی که به کارهای فکری اشتغال دارند به دلیل داشتن فسفر مفید است.

اسفناج ملین است و یبوست را برطرف می کند و یکی از سبزی های کم کالری است. یک فنجان اسفناج 04کالری دارد. برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است. خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است و سبب پایین آمدن کلسترول خون می شود.

اسفناج برای کسانی که مبتلابه کم خونی هستند می تواند مفید باشد زیرا تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. این سبزی از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است و برای برطرف کردن بیماری پلاگر (بیماری ضعف بدن که با تشنج و اختلال در دستگاه گوارش همراه است) مفید است.

اسفناج سرشار از اسید فولیک است که یکی از ویتامین های گروهB است و از نقایص عصبی جنین پیشگیری می کند. برای سلامت جنین نقش دارد. همچنین دارای ترکیباتی است که از آسیب رساندن به عروق بدن جلوگیری می کند و سبب پایین آوردن هموسیستئین خون می شود. ماده هموسیستئین ماده آزار دهنده جدار عروق است که موجب بیماری قلبی و عروقی می شود که اسیدفولیک از این مشکل پیشگیری می کند.

اسفناج همچنین آهن قابل ملاحظه ای دارد. اما جذب آهن در اسفناج به خوبی آهن های حیوانی نیست. اسفناج دارای لوتئین و زئازانتین است که از تخریب شبکیه چشم جلوگیری می کند و مانع کوری می شود و سبب سالم ماندن ماکولای چشم می شود. اسفناج بر اعصاب پاراسمپاتیک نیز تاثیر مثبت می گذارد. اگر اسفناج با ماست خورده شود مانع جذب مقداری از کلسیم ماست می شود.