آرشیو چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۶
سلامت
۵

10 درصد زنان به سرطان سینه مبتلامی شوند

گروه سلامت: یک متخصص زنان گفت: از هر 10 زن یکی به سرطان سینه مبتلامی شود که با انجام ماموگرافی بموقع می توان بیماری را در مراحل ابتدایی تشخیص داد و از پیشرفت آن پیشگیری کرد.

مریم کاشانیان در گفتگو با فارس افزود: سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است که در سراسر دنیا هر سال تعداد زیادی به آن مبتلامی شوند.

وی گفت: این بیماری در صورت عدم درمان به موقع مشکلات زیادی را برای فرد و خانواده او ایجاد می کند، اما در صورت تشخیص زودرس و اقدام سریع و بموقع قابل درمان است.

این متخصص زنان افزود: خودآزمایی پستان هیچ هزینه ای برای خانواده ندارد و در هر ماه فقط 10 دقیقه وقت و کمی حوصله نیاز دارد. بهترین زمان انجام خودآزمایی قبل از قاعدگی است.

کاشانیان اضافه کرد: از هر 10 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلامی شود. زنانی که حاملگی و شیردهی نداشته اند، زنانی که یکی از افراد خانواده شان به سرطان پستان مبتلاشده اند و زنانی که هورمون درمانی به مدت طولانی انجام داده اند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

وی افزود: بهترین روش برای تشخیص سرطان سینه ماموگرافی است. افراد زیر40 سال هر سال 3 بار و افراد 50 سال هر سال یک بار باید معاینه سینه را انجام دهند. ماموگرافی باعث تشخیص زودرس سرطان سینه می شود و با این روش می توان در مراحل ابتدایی بیماری را تشخیص داد.