آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۸
اخبار خارجی
۱۶

سفیر ونزوئلاپس از 9 ماه به واشنگتن بازگشت

پس از تعلیق 9 ماهه روابط دیپلماتیک کاراکاس- واشنگتن، سفیر ونزوئلابه آمریکا بازگشت.

به گزارش ایسنا، «برنادو آلوارز» سفیر ونزوئلادر آمریکا پس از 9 ماه دوباره راهی واشنگتن شد تا روابط کشورش با آمریکا به حالت سابق بازگردد. روزنامه الشرق الاوسط نیز گزارش داد که آمریکا نیز قرار است طی روزهای آینده «پاتریک دودی» سفیر خود را به کاراکاس اعزام کند.

11 سپتامبر سال گذشته میلادی به دنبال افشای نقش مدیریتی پاتریک دودی در توطئه های تجزیه طلبانه و نیز کودتا علیه دولت قانونی کاراکاس، هوگو چاوز حکم اخراج دودی را به وی تحویل داد تا واشنگتن را متوجه پایان عصر یکه تازی در آمریکای لاتین کند. کاخ سفید نیز در اقدامی شتابزده سفیر ونزوئلارا از واشنگتن اخراج کرد.

آلوارز پس از بازگشت به واشنگتن در اولین موضع رسمی خود اعلام کرد که کشورش به انتقاد از سیاست خارجی آمریکا ادامه خواهد داد. وی بار دیگر با اشاره به پناه دادن آمریکا به جانی ترین تروریست منطقه آمریکای لاتین، بر ضرورت تحویل «لوئیس پوسادا کاریلز» از سوی واشنگتن به مقامات قضایی ونزوئلاتاکید کرد و گفت: «ما خواهان مبارزه با تروریسم هستیم و بهترین وسیله برای آمریکا در راستای اثبات صداقت خود تحویل دادن پوسادا به ونزوئلااست.»

پوسادا که از اعضای سازمان سیا است، طراح اصلی انفجار هواپیمای حامل بیش از 70 مسافر کوبایی بود. او همچنین قصد داشت هواپیمای شخصی چاوز را سرنگون کند.همزمان با سفر سفیر ونزوئلابه آمریکا، هوگو چاوز از لزوم تقویت بنیه نظامی کشورش گفت و تاکید کرد که آمریکا تهدیدی برای کاراکاس و کل منطقه آمریکای لاتین است.