آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۸
خانواده
۷

مضرات دود سیگار برای کودکان

تحقیقات جدید نشان می دهد کودکان بیش از بزرگسالان در معرض سموم باقیمانده از دود سیگار در محیط خانه قرار می گیرند. بسیاری از والدین سیگاری فکر می کنند با باز کردن پنجره ها و خارج شدن دود، از فرزندان خود محافظت می کنند درحالی که ناپدید شدن دود سیگار به معنی رفع خطر برای سلامتی نیست. سموم حاصل از سوختن سیگار تا مدت ها بر روی شیشه پنجره ها، فرش و سایر اثاث برجای می ماند.

تحقیقات پزشکان نشان می دهد این پدیده موسوم به «سیگاری دست سوم» هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است درحالی که این حالت سلامتی کودکان را تهدید می کند و باید هرچه سریعتر به ممنوعیت استعمال سیگار در خانه توجه شود. دود سیگار حاوی اسید سیان هیدریک، مونواکسیدکربن، آرسنیک، پلونیوم دویست و ده و بیش از چهار هزار ماده شیمیایی است که پنجاه مورد آن سرطانزا شناخته شده است. در افراد بزرگسالی که به طور مرتب به طور ناخواسته در معرض دود سیگار قرار دارند، خطر سیگار برای سلامت آنها به میزان فرد سیگاری است. اما کودکانی که در معرض دود سیگار والدین خود قرار دارند نسبت به عفونت های گوش و حلق و بینی و آسم آسیب پذیری بیشتری دارند. بسیاری از سیگاری ها برای محافظت اطرافیان خود از دود سیگار مکانی را در خانه انتخاب می کنند که تهویه مناسبی داشته باشد.

اما به گفته دکتر وینیکف از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، این مراقبت ها کافی نیست. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که سطح بالای سموم سیگار حتی پس از ترک سیگار نیز در محیط خانه باقی می ماند. کودکان به سبب جست و خیز دو برابر بیش از بزرگسالان گرد و خاک آغشته به سموم سیگار را می بلعند. پزشکان توصیه می کنند باید دو بار در روز دست کم به مدت پنج تا ده دقیقه پنجره ها را برای تهویه هوای داخل خانه باز گذاشت.