آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۶۷۶۰
شهرستان ها
۱۶

حجت الاسلام قرائتی: چهره جامعه با نهادینه شدن زکات تغییر اساسی خواهد کرد

تبریز-خبرنگاررسالت:

رئیس ستاد احیای زکات کشور گفت: چهره جامعه اسلامی با نهادینه شدن زکات تغییر اساسی خواهد کرد.

حجت الاسلام محسن قرائتی در همایش استانی زکات در تبریز اظهار داشت: براساس آموزه های اسلامی و استنباط ها از متون دین، می توان به این نکته رسید که دین اسلام به نماز و نماز نیز به زکات بستگی دارد.

وی با تاکید بر توجه همه جانبه و جدی به امر زکات تصریح کرد: در جامعه اسلامی ما این امر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در این راستا تبلیغ مهم بوده و باید مردم را به سمت این فریضه مهم رهنمون شد تا از برخی مشکلات رهایی یابیم.

حجت الاسلام قرائتی گفت: مسلمانان آگاه هستند که هدف از اقامه نماز نزدیکی به خدا و دوری از تعلقات مادی است، از این رو بی شک پرداخت زکات هم دل کندن از مال دنیا و گام نهادن در راه رستگاری و نزدیکی به خداست.

رئیس ستاد احیای زکات کشور در ادامه با بیان اینکه در قرآن 40 بار واژه هایی در خصوص کمک به مستمندان مورد تاکید قرار گرفته، تصریح کرد: یاری رساندن به فقرا و تهیدستان در آموزه های دینی بسیار سفارش شده و از اولویت های دین اسلام است و براساس آن لازم است فریضه زکات در کشور اسلامی نهادینه شود.

حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه زکات کاستن از درآمدها نیست بلکه افزایش ثروت است، اظهار داشت: در قرآن 23 بار واژه زکات و برکت آمده که نشان می دهد پرداخت زکات باعث کم شدن درآمدها نخواهد بود.

حجت الاسلام قرائتی اطمینان داد که اگر در جامعه اسلامی زکات به درستی جایگاه خود را بیابد و اجرا شود، چهره جامعه تغییر اساسی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ستاد احیای زکات در کشور سه سال است که فعالیت می کند و طی این مدت 220 میلیارد ریال از محل زکات مردمی جمع آوری شده که در روستاها چشمگیرتر بوده و 4 میلیارد ریال آن به زکات گندم تعلق داشته است.

رئیس ستاد احیای زکات کشور تاکید کرد: باید توجه داشته باشید که مبالغ جمع آوری شده زکات در مواردی صرف شود که نتیجه کار برای پرداخت کنندگان زکات ملموس باشد تا در آنها ایجاد انگیزه کند.

وی تصریح کرد: مبالغ زکات باید در موارد کم هزینه و کارآمد صرف شود و اگر طرح ها چند منظوره باشد، بسیار شایسته خواهد بود.